أطراس
Volume 5, Numéro 3, Pages 817-829
2024-09-30
الكاتب : بدبودي سهام .
تسعى هذه الدراسة الوصفية لرصد الاتجاهات البحثية حول موضوع توظيف الذكاء الاصطناعي في مجال التعليم، وذلك بالكشف عن حجم الاهتمام الذي أولاه الباحثون بخصوص هذا الموضوع، وأهمّ الاشكاليات التي سلّطوا عليها الضوء بالدراسة وكذا النتائج والتوصيات التي انبثقت عن هذه البحوث، ولتحقيق هذه الأهداف عمدنا لتحليل مضمون عينة من المقالات العلمية التي نشرت على المنصة الجزائرية للمجلات العلمية ASJP . وقد خلصت الدراسة في نهايتها إلى جملة من النتائج أهمّها: حداثة الاهتمام البحثي حول هذا الموضوع، حيث عالجت المقالات عدّة مواضيع مختلفة الإشكاليات أهمّها توظيف الذكاء الاصطناعي في مؤسسات التعليم العالي، وأكّد الباحثون في توصياتهم على ضرورة توفير البنية التحتية اللاّزمة وكذا تأهيل الأساتذة وتدريبهم لانجاح تبني الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية. This descriptive study seeks to monitor research trends on the topic of employing artificial intelligence in the field of education, by revealing the amount of attention that researchers have paid to this topic, the most important problems that they highlighted in the study, as well as the results and recommendations that emerged from this research. To achieve these goals, we deliberately analyzed the content A sample of scientific articles published on the Algerian platform for scientific journals (ASJP). At the end of the study, the study concluded with a number of results, the most important of which are: The recent research interest on this topic, as the articles addressed several different problematic topics, the most important of which is the employment of artificial intelligence in higher education institutions. The researchers emphasized in their recommendations the necessity of providing the necessary infrastructure, as well as qualifying and training professors for the success of adopting artificial intelligence in the educational process.
الذكاء الاصطناعي ; التعليم ; الاتجاهات البحثية ; منصة ASJP
بن صحراوي كمال
.
ص 730-755.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.