أطراس
Volume 5, Numéro 3, Pages 381-395
2024-09-30
Authors : Guidoum Sihem . Saadi Elkhansa .
Abstract Artificial Intelligence (AI) is rapidly transforming various sectors, including education. This study investigates the impact of AI on students' academic performance across different fields from the perspective of professors at different universities in Algeria. The study employed a descriptive analytical approach and a questionnaire was administered to a sample of 150 higher education professors. The results indicate that professors generally perceive a positive impact of AI techniques on students' academic performance, citing improvements in critical thinking, problem-solving skills, independence in learning, and creativity. However, they also acknowledge challenges such as the potential for reduced human interaction, over-reliance on AI, the need for teacher training, ethical considerations, and the digital divide. Overall, this study provides valuable insights into the perceptions of professors regarding the role of AI in education and highlights the need for further research to address the challenges and maximize the benefits of AI in higher education. ملخص تشهد مختلف القطاعات تحولا سريعا بفعل الذكاء الاصطناعي، بما في ذلك قطاع التعليم. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف تأثير الذكاء الاصطناعي على الأداء الأكاديمي للطلاب في مختلف التخصصات، من وجهة نظر أساتذة الجامعات الجزائرية. تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم توزيع استبيان على عينة تضم 150 أستاذًا. أظهرت النتائج أن الأساتذة يعتبرون أن الذكاء الاصطناعي يؤثر بشكل إيجابي على الأداء الأكاديمي للطلاب، حيث لاحظوا تحسنًا في التفكير النقدي، ومهارات حل المشكلات، والاستقلالية في التعلم، والإبداع. ومع ذلك، أقروا بوجود تحديات مثل تقليل التفاعل البشري، الاعتماد الزائد على الذكاء الاصطناعي، الحاجة إلى تدريب الأساتذة، القضايا الأخلاقية، والفجوة الرقمية. تقدم هذه الدراسة رؤى مهمة حول آراء الأساتذة بشأن دور الذكاء الاصطناعي في التعليم، وتؤكد على ضرورة إجراء المزيد من الأبحاث لمواجهة التحديات وتعظيم فوائد الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي
Artificial intelligence ; Academic Performance ; Higher Education ; ذكاء اصطناعي ; أداء أكاديمي ;تعليم عالي
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.
Bilel Sekeur
.
Medkour Mustafa
.
pages 75-97.
Benaissa Amel
.
pages 354-366.