أطراس
Volume 5, Numéro 3, Pages 236-252
2024-09-30
Authors : Salhi Abdelghani . Taouti Ahmed .
This study aims to explore the role of using artificial intelligence tools in enhancing the role of the professor in the educational process from the perspective of university students. An electronic questionnaire was distributed to 152 university students from various disciplines and universities in Algeria, and the results were analyzed using SPSS and AMOS programs. The results showed a statistically significant positive effect of using artificial intelligence tools on the role of the professor and a negative but weak effect of the level of familiarity with information and communication technology as a moderator variable on the effect of artificial intelligence tools on the professor's role ملخص تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف دور استعمال أدوات الذكاء الاصطناعي في تعزيز دور الأستاذ في العملية التعليمية من وجهة نظر الطلاب الجامعيين، حيث تم توزيع استبانة على 152 طالبا جامعيا من مختلف التخصصات والجامعات في الجزائر، وتم تحليل النتائج باستعمال برنامجي SPSS وAMOS، أظهرت النتائج وجود أثر إيجابي ذي دلالة إحصائية لاستعمال أدوات الذكاء الاصطناعي على دور الأستاذ، ووجود أثر سلبي ولكنه ضعيف لمستوى الإلمام بتكنولوجيا المعلومات والاتصال كمتغير مُعدِّل على أثر أدوات الذكاء الاصطناعي على دور الأستاذ.
Artificial Intelligence ; Information and Communication Technlology ; Professor's Role ; Students’ Perspectives ; University Education; ذكاء اصطناعي ; دور الأستاذ ; التعليم الجامعي ; تكنولوجيا المعلومات والاتصال
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.
عياد صالح
.
قالون جيلالي
.
ص 30-41.