المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 7, Numéro 3, Pages 19-42
2024-07-31

تقدير درجة وعي أعضاء هيئة التدريس بأهمية معايير جودة التعليم الجامعي - دراسة ميدانية بجامعتي سطيف2 وجيجل-

الكاتب : ولطاف سعيدة . صحراوي عبد الله .

الملخص

ملخص هدفت الدراسة إلى تقدير درجة وعي أعضاء هيئة التدريس بأهمية معايير جودة التعليم الجامعي، ومن أجل ذلك تم بناء مقياس يتكون من (66) فقرة، تم توزيعه على عينة حجمها (118) أستاذا وأستاذة من جامعتي سطيف2 وجيجل، تم استخدام المتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار "ت". وأوضحت النتائج وجود وعي بدرجة مرتفعة لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعتي سطيف2 وجيجل بشأن أهمية معايير جودة التعليم الجامعي، كما توصلت أيضا إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات وعي أعضاء هيئة التدريس بأهمية معايير جودة التعليم الجامعي تعزى إلى متغير الجنس، إضافة إلى وجود فروق بين متوسطات درجات وعي أعضاء هيئة التدريس بأهمية معايير جودة التعليم الجامعي تعزى إلى متغيري الخبرة وجامعة الإنتماء. الكلمات المفتاحية: عضو هيئة التدريس؛ الجودة؛ معايير الجودة؛ التعليم العالي. Abstract the study aimed to assess the level of awareness of faculty members regarding the importance of university education quality standards. For this purpose a scale consisting of (66) items was constructed and distributed among a sample of (118) teachers from the universities of Setif2 and Jijel. The arithmetic mean, standard deviation and the (T) test were used. The results showed that there is a high level of awareness among the faculty members at the universities of setif2 and jijel regarding the importance of university education quality standards. Additionally, the study found no statistically significant differences in the average awareness levels of faculty members about the importance of university education quality standards based on gender. Additionally, there were differences in the average awareness levels attributable to variables of experience and university affiliation. Keywords: faculty members; quality; quality standards; higher education

الكلمات المفتاحية

عضو هيئة التدريس ; الجودة ; معايير الجودة ; التعليم العالي ; faculty members ; quality ; quality standards ; higher education