الحوار المتوسطي
Volume 8, Numéro 1, Pages 509-518

الاحتفال بالمولد النبوي الشريف في منطقة تلمسان خلال العهد الزياني(633-962هـ/1235-1554م)

الكاتب : محمد قويسم .

الملخص

بدأ الاحتفال بالمولد النبوي الشريف في عهد الدولة الفاطمية مند عهد الخليفة المعز لدين الله بمصر الذي سن للمجتمع المصري الاحتفال بستة مواليد منها ميلاد النبي محمد صلى الله عليه وسلم في الثاني عشر من ربيع الأول. ثم بعد ذلك انتشر الاحتفال بالمولد النبوي الشريف في مكة المكرمة خلال القرن السادس الهجري الموافق للثاني عشر الميلادي، وفي أربيل من أعمال الموصل زمن الدولة الأيوبية تحت حكم الملك مظفر الدين صهر صلاح الدين الأيوبي، وفي بلاد المغرب الإسلامي و الأندلس عند بني العزفي أصحاب مدينة سبتة حيث دعى أبو العباس أحمد بن القاضي محمد بن أحمد اللخمي العزفي السبتي للاحتفال بالمولد النبوي الشريف في مدينة سبتة وألف كتابا عنوانه الدر المنظم في مولد النبي المعظم. وفي العصر المريني زاد الاحتفال بالمولد النبوي الشريف عناية واهتماما في عهد يعقوب بن عبد الحق لكن الاحتفال ظل محصورا في مدينة فاس فقط،ث م انتشر الاحتفال في جميع أقاليم المغرب الأقصى في عهد السلطان يوسف بن يعقوب وأصدر مرسوما سنة جعل المولد النبوي عيدا رسميا. The celebration of the Prophet's birth began in the era of the Fatimid state from the time of the caliph al-Mu'izz Ladin Allah in Egypt, which gave the Egyptian society the celebration of six births, including the birth of the Prophet Muhammad peace be upon him on the twelfth of spring. And then spread the celebration of the Prophet's birth in Mecca during the sixth century AH, corresponding to the twelfth century, and in Erbil of the work of Mosul during the Ayubid state under the rule of King Muzaffaruddin smear of Saladin, and in the Islamic Maghreb and Andalusia Beni Azafi owners of the city of Ceuta Where he called Abu al-Abbas Ahmad bin al-Qadi Mohammed bin Ahmed al-Lakhmi Al-Sabti to celebrate the birth of the Prophet in the city of Ceuta and wrote a book entitled the dir organized in the birth of the Prophet. In the era of Marini, the celebration of the birth of the Prophet of Islam increased attention and interest in the reign of Jacob bin Abdul Haqlkn the celebration was confined to the city of Fez only, and then spread the celebration in all regions of the Maghreb during the reign of Sultan Yusuf bin Jacob and issued a decree year made the birth of the Prophet officially.

الكلمات المفتاحية

Celebration - the birth of the Prophet - the Fatimid - Islamic Maghreb - Marinites - Hafcion - Zeyani