مجلة أداء المؤسسات الجزائرية
Volume 13, Numéro 1, Pages 161-176
2024-07-31
الكاتب : طار عبد القدوس .
ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى قياس أثر تطبيق عناصر المزيج التسويقي الموسع على القدرة التنافسية لمؤسسة اتصالات الجزائر بولاية الطارف، تم الاستعانة باستبانة موزعة على موظفي المؤسسة والبالغ عددهم 31، تمثلت متغيرات الدراسة في عناصر المزيج التسويقي الموسع كمتغيرات مستقلة، والقدرة التنافسية كمتغير تابع، وبتطبيق نموذج الانحدار البسيط والتدريجي لمتغيرات الدراسة تم التوصل إلى أن عناصر المزيج التسويقي الموسع بشكل عام لها تأثير قوي وموجب والمقدر بـ 88.1% على القدرة التنافسية للمؤسسة محل الدراسة، أما أهم العناصر وأكثرها تأثيرا على القدرة التنافسية للمؤسسة فتمثلت في الترويج، البيئة المادية والسعر. Abestract : This study aims to measure the impact of applying the elements of the expanded marketing mix on the competitiveness of Algeria Telecom in Al-Tarf, A questionnaire was distributed among the 31 employees of the institution, The variables of the study were the elements of the expanded marketing mix as independent variables, and competitiveness as a dependent variable, and By applying the simple and stepwise regression model to the study variables, We found that the elements of the expanded marketing mix have a strong and positive impact estimated at 88.1% on the competitiveness of Algeria Telecom, As for the most important and most influential elements on the competitiveness of the institution, it was represented in Promotion, physical environment and price.
تسويق ; تسويق خدمات ; مزيج تسويقي موسع ; قدرة تنافسية ; مؤسسة اتصالات الجزائر ; Marketing ; Services Marketing ; Expanded Marketing Mix ; Competitiveness ; Algeria Telecom
بوشقيفة حميد
.
بن ديدة هواري
.
ص 174-186.
هناء بوحارة
.
ص 142-166.
سالمي نصيرة
.
بن اعمارة نصرالدين
.
ص 74-93.
خير الله ناصر بن عبدالله عادل
.
خير الله ناصر بن عبدالله فايزة
.
ص 455-478.