السعر الأخضر وأثره على قرار الشراء لدى المستهلك النهائي The green price and its effect on the purchasing decision of the final consumer | ASJP

مجلة ميلاف للبحوث والدراسات
Volume 3, Numéro 1, Pages 345-372

السعر الأخضر وأثره على قرار الشراء لدى المستهلك النهائي The Green Price And Its Effect On The Purchasing Decision Of The Final Consumer

الكاتب : عبد اللاوي عقبة , دفرور عبد النعيم, شاهد الياس,

الملخص

في ظل زيادة الوعي البيئي لدى العديد من المستهلكين وزيادة نشاط الحركات الاستهلاكية وظهور المستهلكين الخضر أصبح المستهلك محور تطوير المنتجات الخضراء، إذ يبدأ المسوق بالتعرف على حاجات ورغبات المستهلكين، ثم بعد ذلك يقوم بوضع الاستراتيجيات اللازمة لتلبية هذه الحاجات على أفضل وجه لتحقيق أهداف المؤسسة، وهو ما يوجب دراسة سلوكات المستهلكين اتجاه المنتجات الخضراء، ويعتبر السعر و القرارات المتعلقة به والمتمثلة في تحديد دور التسعير وأهدافه، وتحديد السياسة السعرية المناسبة من أصعب القرارات التي تواجه رجال التسويق، لأنها يجب أن تأخذ بعين الاعتبار المستهلك من جهة، وأن تحقق من جهة أخرى أهداف المؤسسة بالتكامل مع باقي عناصر المزيج التسويقي، وتهدف هذه الدراسة إلى تحليل سلوك المستهلك الأخضر ومدى تأثره بالأسعار الخضراء، وتوصلت إلى أن المستهلك الأخضر هو مستهلك صديق للبيئة ومستعد لدفع قيمة زائدة للحصول على منتجات خضراء. With the increasing environmental awareness of many consumers and increasing the activity of consumer movements and the emergence of green consumers, consumers become the focus of the development of green products, as the marketer begins to identify the needs and desires of consumers, and then devises strategies to meet these needs best to achieve the objectives of the institution, It is necessary to study the behavior of consumers towards green products, The price and decisions related to determining the role of pricing and its objectives, and determining the appropriate price policy of the most difficult decisions facing marketing men, because it must take into account the consumer on the one hand, and on the other achieve the objectives of the institution in integration with the rest of the elements of the marketing mix, This study analyzes green consumer behavior and its impact on green prices, and concludes that the green consumer is an environmentally friendly consumer and is willing to pay extra value for green products.

الكلمات المفتاحية

سلوك المستهلك، المستهلك الأخضر، التسويق الأخضر، المزيج التسويقي الأخضر، السعر الأخضر. consumer behavior, green consumer, green marketing, green marketing mix, green price.


Titre de la revue
مجلة ميلاف للبحوث والدراسات
Online ISSN
2588-1663
Domaines
  • Social Sciences (miscellaneous)
  • Archaeology
  • Development
  • Education
  • Health(social science)
  • Human Factors and Ergonomics
  • Law
  • Library and Information Sciences
  • Linguistics and Language
  • Safety Research
  • Sociology and Political Science
  • Transportation
  • Anthropology
  • Communication
  • Cultural Studies
  • Demography
  • Gender Studies
  • Life-span and Life-course Studies
  • Political Science and International Relations
  • Public Administration
  • Urban Studies
  • Social Work
  • Economics, Econometrics and Finance (miscellaneous
  • Economics and Econometrics
  • Finance
  • Business, Management and Accounting (miscellaneous
  • Accounting
  • Business and International Management
  • Management Information Systems
  • Management of Technology and Innovation
  • Marketing
  • Organizational Behavior and Human Resource Managem
  • Strategy and Management
  • Tourism, Leisure and Hospitality Management
  • Industrial relations
  • Applied Psychology
  • Developmental and Educational Psychology
  • Social Psychology
  • History
  • Language and Linguistics
  • History and Philosophy of Science
  • Literature and Literary Theory
  • Philosophy
  • Jurisprudence et ses origines
  • Livre et la Sunna
  • Doctrine et comparaison des religions
  • Présentation d'Islam
  • L'histoire et la civilisation islamique
  • Langue et études coraniques
  • Economie islamique
  • La charia et la loi