مجلة ميلاف للبحوث والدراسات
Volume 3, Numéro 1, Pages 5-38

الإعلان ودوره في تعزيز القيم المادية وتخفيض الرضا عن الحياة: دراسة على عينة من طلاب الجامعة بالجزائر The Effects Of Television Advertising On Materialism And Life Satisfaction: A Study With Algerian University Students

الكاتب : طارق بلحاج.

الملخص

إن الدراسات حول الآثار "غير المقصودة" للإعلان تكاد تكون قاصرة على المجتمعات الغربية دون غيرها، أين يفترض أن البحث عن السعادة والرضا في الحياة يتعارض مع تنامي ظاهرة الاستهلاك المادي التي عززتها رسائل الإعلانات التجارية، هذه الدراسة حاولت فهم العلاقة بين الإعلان التلفازي والتوجهات المادية للأفراد ورضاهم عن الحياة، حيث قمنا أولا باقتراح نموذج لطبيعة العلاقة بين تلك المتغيرات وفق الفرضيات المقدمة، وثانيا باختبار ذلك النموذج من خلال بيانات مستقاة من عينة مشكلة من 131 طالبا جامعيا جزائريا، وباستخدام تحليل الانحدار والنمذجة بالمعادلات البنائية توصلنا إلى نتائج تدعم علاقات النموذج المقترح، حيث التعرض للإعلانات التلفازية يرتبط إيجابا مع التوجهات المادية وسلبا مع الرضا عن الحياة، هذا الارتباط يتم تعديله من خلال مدى إدراك القيم المادية في الإعلانات، كما أظهرت النتائج أن تنامي التوجه المادي يرتبط بتدني مستويات الرضا عن الحياة. Previous research in the unintended effects of television advertising has been conducted largely in Western countries with little research being conducted in other setting. The results suggest that The development of people’s satisfaction with life seems to contradict the growth in materialistic consumption promoted by advertising messages. This study examined the effects of television advertising on materialistic tendencies and life satisfaction in a non-Western setting. In a first step, a conceptual model based on existing hypotheses was developed, and in a second step, this model was tested using a sample of 131 Algerian students. Using regression analysis and structural equation modeling, the findings show that advertising exposure is positively related to materialism and negatively related to life satisfaction. The results suggest that the effects of advertising on both materialism and life satisfaction could be moderated by the extent to which advertising is perceived to be materialistic. Materialism, in turn, contributes significantly to dissatisfaction with life.

الكلمات المفتاحية

Advertising; Materialism; Materialistic advertising; Life satisfaction. الإعلان، المادية، الإعلان المادي، الرضا عن الحياة.