مجلة الدراسات الاقتصادية المعاصرة
Volume 9, Numéro 1, Pages 17-32
2024-06-30

دور التنويع الجغرافي في تعزيز الميزة التنافسية للشركات

الكاتب : سعايدية محمد علي . باريك مراد .

الملخص

هدفت الدراسة إلى تقديم إطار نظري حول التنويع الجغرافي ودوره في تعزيز الميزة التنافسية للشركات من خلال التوسع في أسواق جديدة وتأسيس وجود محلي أو دولي والوصول إلى شرائح عملاء جديدة والاستفادة من مصادر مختلفة للإيرادات بتوظيف المواهب المحلية التي تفهم الثقافة واللغة وبيئة الأعمال في السوق المستهدفة والتنفيذ الفعال لاستراتيجيات التنويع الجغرافي من خلال التركيز على الأداء والابتكار لتحقيق النجاح المستدام في الأسواق الجديدة. وتم أخذ إحصاءات من موقع تابع لشركة الجزائرية للاتصالات موبيليس وتمت الإجابة على الإشكالية الرئيسية والتساؤلات الفرعية معتمدين على المنهج الوصفي التحليلي وبرنامج SPSS 24. وكانت نتائج الدراسة القياسية تصب في صحة الفرضيات التي مفادها وجود علاقة ارتباطية وتأثيرية بين التنويع الجغرافي والميزة التنافسية للشركات. كلمات مفتاحية: التنويع الجغرافي، الميزة التنافسية تصنيفات JEL : M140, M110 Abstract: The study aimed to provide a theoretical framework on geographical diversification and its role in enhancing the competitive advantage of companies by expanding into new markets and establishing a local or international presence, companies can reach new customer segments and benefit from different sources of revenue, by employing local talents that understand the culture, language and business environment in the target market and implementation. Effective geographic diversification strategies by focusing on performance and innovation to achieve sustainable success in new markets. Statistics were taken from a website belonging to the Algerian Telecom Company Mobilis and the main problem and sub-questions were answered based on the descriptive analytical approach and the SPSS 24 program. The results of the standard study validated the hypotheses that there is a correlation and influence between geographical diversification and the competitive advantage of companies. Keywords: Geographical diversification, competitive advantage JEL Classification Codes: M140, M110

الكلمات المفتاحية

التنويع الجغرافي، الميزة التنافسية