مجلة المنتدى للدراسات والابحاث الاقتصادية
Volume 8, Numéro 1, Pages 137-146
2024-06-29

The Reality Of Strategic Planning In Economic Institutions

Authors : Azzeddine Barkahoum . Achroufkebir Salima .

Abstract

Strategic planning is an effective tool for achieving established goals and achieving a qualitative leap in all areas as it enables institutions to identify their current and future capabilities. It is, hence, a mental analytical process for perceiving the organization’s future shape according to variables in the environment and how it adapts to it. The present study aimed to identify the reality of strategic planning in its three dimensions (strategic orientation - strategic analysis - strategic choice) in economic institutions by drawing on a case study of the Atlas Brick Factory in Bou Saada, M’sila Province - Algeria. Due to the country’s emergency health conditions because of the spread of the fourth wave of the epidemic, 13 frames from this factory were selected as a study sample by 100%. This study adopted the scale of the researcher Hamad Chafa. It also relied on frequencies, percentages, and arithmetic means, as well as graphical representation in presenting and analyzing the results. The results validated the main hypothesis: the Atlas Brick Factory applies strategic planning. The study also provided a set of recommendations and suggestions for the continued support of the strategic planning process. يعتبر التخطيط الاستراتيجي أداة فعالة لتحقيق الأهـداف المسطرة وتحقيق قفزة نوعية في شى المجالات لكونه يُمكن المؤسسات من تحديد قدراتها الحالية والمستقبلية ومنه فهو عملية تحليلية ذهنية لتصور شكل المنظمة المستقبلي تبعاً للتغيرات الحاصلة في البيئـة وتكيـفها معها وقد هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع التخطيط الاستراتيجي بأبعاده الثلاثة ( التوجه الاستراتيجي - التحليل الاستراتيجي - الإختيار الاستراتيجي) في المؤسسات الإقتصادية بالاعتماد على دراسة حالة لمصنع الأطلس للآجر ببوسعادة ولاية المسيلة –الجزائر- ، ونظرا للظروف الصحية الطارئة في البلاد بسبب إنشار الموجة الرابعة للوباء تم أخذ عينة قوامها 13 إطارا بهذا المصنع بنسبة 100% . وتم الإعتماد في هذه الدراسة على مقياس الباحثة "حمد شفاء". كما تم الإعتماد على التكرارات و النسب المئوية و المتوسطات الحسابية، التمثيل البياني في عرض وتحليل النتائج . وقد كشفت النتائج عن تحقق الفرضية الرئيسية التي مفادها : يطبق مصنع الاطلس لآجر التخطيط الاستراتيجي . كما قدمت هذه الدراسة مجموعة من التوصيات واقتراحات لاستمرار دعم عملية التخطيط الاستراتيجي .

Keywords

strategic planning ; strategic orientation ; strategic analysis ; strategic choice