مجلة الإستراتيجية والتنمية
Volume 14, Numéro 2, Pages 249-258
2024-07-01
Authors : Hamza Zakarya Mohyiddine . Lakehal Mohamed .
Abstract: This study aims to highlight the scientific foundations of the digital economy and its most important constituent elements, This study aims to refer to the Arab Digital economy report for the year 2022 with an explanation of how to measure, it quantitatively Emphasis was also placed on the case of Algeria in the 2022 report, monitoring the indicators adopted in the transformation, Towards the digital economy through digital foundations, innovation, electronic governance and the Internet through the digital economic model and the digital citizen. The study found through the analysis of the data that Algeria has unacceptable ranks and to achieve leadership, it must further expand the degree of use of knowledge transformation Tools. ملخص: الدراسة تهدف إلى إبراز التأصيل العلمي للاقتصاد الرقمي وأهم العناصر المكونة له، وعبرها تم الإشارة إلى تقرير الاقتصاد الرقمي العربي لسنة 2022 مع توضيح كيفيه قياسه، كما تم التركيز على حالة الجزائر ضمن تقرير 2022، وذلك خلال رصد المؤشرات المعتمدة في التحول نحو الرقمنة عبر الأسس الرقمية، الابتكار، والحوكمة الإلكترونية وشبكات الإنترنيت من خلال نموذج الأعمال الرقمية والمواطن الرقمي، وتوصلت الدراسة من خلال تحليل البيانات أن الجزائر جاءت ضمن مراتب مقبولة ولتحقيق الصدارة عليها التوسيع في درجة استخدام أدوات التحول المعرفي بشكل أكثر.
Digital Economy; Indicators Economy; Business Model; Report 2022; Algeria ; كلمات مفتاحية: اقتصاد رقمي،مؤشرات اقتصاد، نموذج أعمال، تقرير 2022، الجزائر
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Boukezata Salim
.
pages 211-234.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.