مجلة العلوم الإسلامية والحضارة
Volume 9, Numéro 2, Pages 265-302
2024-06-20
الكاتب : قطاف كريمة . قريبيز محمد .
الحضارة المرآة العاكسة للفكر الإنساني برمته؛ و مع تلاحق الأزمنة و اختلاف العصور؛ فلكل زمن دولة، و لكل تاريخ عبرة، تستفيد منها الأجيال المتلاحقة عبر الدهور؛ و هذا لا ينفك إلا من خلال العمران و العلم. و هذا الموضوع الذي بين أيدينا الحضارة الإسلامية في بلاد الأندلس، راجع إلى الفضل الأول و الأخير إلى الإسلام فلا تأتي الأندلس إلا بمصاحبة الإسلام لها ؛ فصنع الإسلام من خلال تعاليمه الربانية حضارة إنسانية خالدة لا يزال الدارسون مشغوفون بدراستها، و لم تجف أقلام الباحثين في سرد أحداث رجالها من أمراء و علماء و شعراء و أدباء. و أما بخصوص المنظور الفكري لابن حزم للحضارة الإسلامية في بلاده الأندلس أن الفضل يعود إلى عمرانها في القصُرُ المعمورُ بأنواع الفضائل؛ و للخليفة الذي فضله المشهور؛ و لرجال علمها الذين ألفوا أجود ما عندهم من مؤلفات تزخر بها المكتبة الإنسانية عامة و الإسلامية خاصة . Civilization is the mirror that reflects all of human thought. Time passes, different eras comeand go. Every time has an empire, and every history has a lesson from which successivegenerations can benefit. This can only be achieved through knowledge. Moreover, the wholesubject of the Islamic civilization in Andalusia is due to Islam because there is no Andalusiawithout Islam accompanying it. Through its divine teachings, Islam created an immortalhuman civilization that scholars are still passionate about studying, and the pens ofresearchers have not dried up in recounting the legacies of its men, including princes,scholars, poets, and writers. As for Ibn Hazm’s intellectual perspective on Islamic civilizationin his country, Andalusia, the credit goes to its development in a palace filled with all kinds ofvirtues. In addition, for the caliph whom he famously favoured; And to the men of itsknowledge who wrote their finest works, which abound in the human library in general and theIslamic library in particular.
الحضارة; الإسلام; الأندلس; ابن حزم ; civilisation; Islam; Al-Andalus; Ibn Hazm
الكوزاني عبد الباسط
.
ياحي مصطفى
.
ص 28-54.
بوخلوة حسين
.
ص 125-140.
أوذينة محمد أمين
.
طيب بوجمعة نعيمة
.
ص 133-154.