الرواق
Volume 10, Numéro 1, Pages 512-532
2024-06-01
الكاتب : منصور حنان . دريدي عبد القادر .
تهدف هذه الدراسة إلى تحديد دور ومكانة الاتصال الداخلي في تحسين أداء المراكز البحثية الجزائرية والتي شهدت منذ سنوات قليلة حركة إصلاحية واسعة تم بموجبها استحداث مصلحة للاتصال والعلاقات الخارجية تعنى بتحسين الأداء وتثمين الإنتاج العلمي. وعليه تم تصمیم استبیان وزع على موظفي أربع مراكز بحثية جزائرية هي مركز البحث في الاقتصاد المطبق من أجل التنمية (CREAD) ومركز البحث في الإعلام العلمي والتقني (CERIST) ومركز البحوث العلمية والتقنية في المناطق الجافة (CSTRA) ومركز البحوث العلمية والتقنية لتطوير اللغة العربية (CDTLA)، حيث تم جمع وتحلیل بیانات 103 استبانة بالاعتماد على برنامج الحزم الإحصائیة للعلوم الاجتماعیة (SPSS). ومن أبرز نتائج الدراسة أن العملية الاتصالية في المراكز لم تبلغ مستوى الاحترافية في تحقيق فعالية الاتصال الداخلي، كما أن اللغة المستخدمة تحولت في الكثير من الأحيان إلى عقبة لاسيما في حالة اختلاف الطبيعة التعليمية والثقافية للموظفين فضلا عن عدم وضوح الرسالة الذي يتسبب في سوء الفهم والتحريف غير المقصود للمعاني. This study aims to determine the role and status of internal communication in improving the performance of Algerian research centers, which witnessed a few years ago to a broad reform movement in which interests were created for internal and external communication concerned with improving performance and valuing scientific production. Accordingly, a questionnaire was designed and distributed to the employees of four Algerian research centers, which are the Center for Research in Applied Economy for Development (CREAD), the Center for Scientific and Technical Information Research (CERIST), the Center for Scientific and Technical Research in the Dry Areas (CSTRA) and the Center for Scientific and Technical Research for the Development of the Arabic Language ( CDTLA), where 103 questionnaires were collected and analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Among the most prominent results of our study is that the communication process in the centers did not reach the level of professionalism in achieving the effectiveness of internal communication, and that the language used has often turned into an obstacle, especially in the case of the different educational and cultural nature of the employees, as well as the lack of clarity of the message that causes misunderstanding and misrepresentation other than Intended for meanings.
الاتصال الداخلي ; وسائل الاتصال ; مركز البحث ; اللغة ; الفعالية
مزياني نور الدين
.
ص 187-202.
صديق ليندة
.
لفايدة عبد الله
.
ص 264-281.
بشير كاوجة
.
شريفة رفاع
.
ص 681-698.
السوفي أم الخير
.
مقراني الهاشمي
.
ص 343-356.