أفكار وآفاق
Volume 12, Numéro 1, Pages 31-50
2024-05-07

"القصص المصورة الموجهة للطفل وقيم التعايش والحوار" Comics Bd Child-oriented And The Values Of Coexistence And Dialogue

الكاتب : طامر أنوال .

الملخص

يهدف هذا البحث الى التعريف بفن القصص المصورةBd)) في شموليتها التاريخية وتنوع تيماتها، عبر تقنياتها المتعددة ومنابرها التعبيرية والوقوف على أهم التجارب التي صنعت مجدها في القديم وفي الحاضر بالعالم وبالجزائر، بشقيها الإيجابي والسلبي. مع ما يواجهه هذا الفن اليوم من ثقل التساؤلات التي يرفعها الطفل بذكاء وخيال عن نفسه، كيانه، هويته ومحيطه.. أمام ما يبث من سموم يوميا وعبر وسائل التواصل والاتصال من خطابات الكراهية واللاتعايش والتمييز العرقي. انه تحدي كبير لترجيح ثقافة السلم والقيم الجمالية والانسانية والمحبة وتحدي أكبر في تسييج وحماية الطفولة من العنف والتحقير. و لأجل إيصال رسائل تساهم في تكوين عقل وإدراك الطفل، وتعايشه مع الاختلافات والتواصل عبر الحوار البناء الإيجابي، ونشر قيم التسامح والتعايش مع الآخر، نقترح قراءة نقدية تفكيكية لمحتويات بعض النماذج العالمية لفتح آفاق البحث الأكاديمي نحو ما يمكن أن يمنحه هذا النوع من الفنيات المصورة كأداة فنية ثقافية وتوعية لمرافقة الطفل في مختلف أطوار تكوينه المعرفي والقيمي. This research aims to introduce the art of comics (BD)) in its historical comprehensiveness and diversity of themes, through its multiple techniques and expressive platforms and to stand on the most important experiences that made its glory in the past and in the present in the world and in Algeria, both positive and negative. With what this art faces today from the weight of the questions that the child raises intelligently and imaginatively about himself, his being, his identity and his surroundings. In the face of the poison that is broadcast daily and through the means of communication and communication of hate speech, non-coexistence and ethnic discrimination. It is a big challenge to favor the culture of peace and aesthetic and human values , love and a greater challenge in fencing and protecting children from violence and degradation. In order to deliver messages that contribute to the formation of the child's mind and perception, his coexistence with differences, communication through constructive and positive dialogue, and the dissemination of the values of tolerance and coexistence with the other, we propose a critical and deconstructive reading of the contents of some international models to open the horizons of academic research towards what this type of illustrated art can give him as an artistic and cultural tool and awareness to accompany the child in the various stages of his cognitive and value formation.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: القصص المصورة) (BD، فن المشاهد، البطل الخارق، فن المونغا، الستيريوتيب Keywords : Comics( BD), Scene Art, Superhero, Manga Art, Stereotyp