مجلة إضافات إقتصادية
Volume 8, Numéro 1, Pages 563-582
2024-04-28

أهمية الابتكار في المنتجات في تعزيز تنافسية المؤسسة واختراق الأسواق الخارجية – مؤسسة اريس الجزائر Iris Algeriaنموذجا

الكاتب : قايد برزوق . سحانين الميلود .

الملخص

تهدف هذه الورقة البحثية إلى إبراز أهمية الاعتماد على الابتكار في المنتجات في تعزيز تنافسية المؤسسة واختراقها للأسواق الخارجية، حيث أصبح الابتكار في المنتجات سلاحا تنافسيا يضمن للمؤسسات البقاء والنمو في السوق خاصة في ظل المنافسة الشديدة داخليا وخارجيا.وتم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي لتوضيح الأهمية بين الابتكار في المنتجات وتعزيز التنافسية واختراق الأسواق الخارجية من خلال مؤسسة اريس الجزائر باعتبارها من المؤسسات الصناعية الجزائرية الرائدة في مجالها ،والتطرق إلى أهم المنتجات التي تم ابتكارها من طرفها وأهميتها في تعزيز مركزها التنافسي محليا وخارجيا وذلك من خلال تواجدها في أكثر من 28 دولة عبر العالم حاليا، وحصولها على جائزة أفضل مصدر في الجزائر من طرف مركز التجارة العالمي فرع الجزائر للعام الثاني على التوالي، وخلصت هذه الورقة البحثية إلى أن الابتكار في المنتجات في مؤسسة اريس IRIS الجزائر يساهم في تعزيز التنافسية عن طريق جودة المنتج و خفض الأسعار ويساهم في اختراق الأسواق الخارجية عن طريق توسيع مجموعة المنتجات ،تلبية احتياجات السوق الدولية ،استخدام التكنولوجيا والتحسينات في العمليات ،والشراكات الدولية.Abstract: This research paper aims to highlight the importance of relying on product innovation in enhancing an organization’s competitiveness and its penetration into foreign markets, as product innovation has become a competitive weapon that ensures organizations’ survival and growth in the market, especially in light of the intense competition internally and externally. The descriptive analytical approach was relied upon to clarify the importance between Innovation in products, enhancing competitiveness, and penetrating foreign markets through the Ares Algeria Foundation, as it is one of the leading Algerian industrial institutions in its field, and addressing the most important products that were invented by it and their importance in strengthening its competitive position locally and abroad, through its presence in more than 28 countries around the world currently, It received the award for the best exporter in Algeria from the World Trade Center, Algeria branch, for the second year in a row. This research paper concluded that product innovation at IRIS Algeria contributes to enhancing competitiveness through quality in product and reducing prices, and contributes to penetrating foreign markets by expanding the product range, meeting the needs of the international market, using technology, improvements in operations, and international partnerships.

الكلمات المفتاحية

الابتكار في المنتجات ; التنافسية ; تعزيز التنافسية ; اختراق الأسواق الخارجية ; مؤسسة اريس الجزائر ; Products innovation ; competitiveness ; enhancing competitiveness ; penetrating foreign markets ; enterprise IRIS Algeria