الدراسات الإسلامية
Volume 24, Numéro 1, Pages 33-60
2024-04-16

المسلمات المعرفية من التخصصات الطبيعية والانسانية وأثرها في تطوير مقرر الثقافة الإسلامية

الكاتب : جدي عبد القادر .

الملخص

أهداف الدراسة: هدفت الدراسة إلى بيان أثر المسلمات المعرفية للباحثين في التخصصات الجامعية المختلفة في تطوير مقرر الثقافة الإسلامية، وما لهذه المسلمات بعد تفكيكها وتحليلها من مقتضيات وآليات منهجية ينبغي أن تصاغ في المقرر. منهج الدراسة: منهج الدراسة: اتبع الباحث المنهج التحليلي الوصفي لتحقيق أهداف الدراسة وغاياتها، وقام باستخدام أداة الملاحظة لمقررات العلوم الطبيعة والانسانيات للوصول إلى المسلمات، ثم قام بتحليلها ليصل إلى نواتج التطوير وآلياته النتائج: أسفرت الدراسة عن مجموعة من الاستنتاجات، من أهمها الربط الرياضي بين عملية التطوير واستكشاف المسلمات، وإحسان معالجتها في المقرر. أصالة الدراسة: تكمن القيمة العلمية للبحث في بيان ملحظٍ يجب مراعاته في عملية التطوير والجودة، وهو مراعاة حال المُتلقي في الدراسات الجامعية فهو ليس على وزان واحد، بل هو مجموعة من العقول تتشكل وفق البيئة المعرفية، ومراعاة هذه البيئة هو سبب لنجاح الخطاب، ولبناء استراتيجيته حينما يوجه إليه. الكلمات المفتاحية: المسلَّمة؛ التطوير؛ الثقافة الإسلامية؛ التخصص؛ الطبيعي؛ الإنساني. Abstract: This study aims to demonstrate the impact of the cognitive foundations in developing the Islamic culture course, among researchers in university specializations, and its requirements and methodological mechanisms after dismantling and analyzing them, which should be formulated in the course. Study methodology: The researcher followed the descriptive analytical approach to achieve the goals and objectives of the study. Objectives of the study He used the observation tool for the natural sciences and humanities courses to reach the postulates, then he analyzed them to arrive at the development outcomes and mechanisms. Results: The study reached a set of conclusions, the most important of which is the mathematical link between the development process and the exploration of postulates, and the appropriate treatment of them in the course. Originality of the study: The scientific value of the research lies in an observable statement that must be taken into account in the process of development and quality, which is taking into account the condition of the recipient in university studies, as it is not in one form, but rather a group of minds formed according to the cognitive environment, and taking into account this environment is a reason for the success of the speech, and for building its strategy. When directed to him.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المسلَّمة؛ التطوير؛ الثقافة الإسلامية؛ التخصص؛ الطبيعي؛ الإنساني. ; Keywords: Muslim; Development; Islamic culture; Specialization; natural; Humanitarian