مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 4, Numéro 1, Pages 896-911
2017-06-01

الكفاءة التواصلية في الإدارة المدرسية ؛ بحث في المعايير والمؤشرات. Communicative Competence In School Management; Search Criteria And Indicators

الكاتب : بروال مختار .

الملخص

نهدف من خلال هذه الدراسة النظرية إلى استكشاف واقع الاتصال في الإدارات المدرسية من خلال البحث في التراث التربوي عن معايير ومؤشرات بها نتمكن من قياس الكفاءة التواصلية في الإدارة المدرسية.وعليه تم صياغة مشكلة الدراسة وطرحها في صورة سؤال رئيس:ما هي - على المستوى المعياري- مؤشرات ومعايير الكفاءة التواصلية للإدارة المدرسية ؟، نتج عنها رصد مؤشرات ومعايير الكفاءة التواصلية للإدارة المدرسية على مستوى المرسل ومؤشرات ومعايير أخرى على مستوى المتلقي، وعلى مستوى الرسالة، وأخيرا معايير ومؤشرات على مستوى الوسيلة. We aim through this theoretical study to explore the reality of communication in the school administrations through research in the educational heritage of the criteria and indicators for the communicative able to measure efficiency in school administration. Thus it was the drafting of the study the problem and put it in the form of a question Head: What are the indicators and standards of communicative efficiency of school management level? , Resulted in the monitoring indicators and standards of communicative efficiency of school management to the sender and indicators and other criteria level on the receiving level.

الكلمات المفتاحية

الكفاءة التواصلية،الإدارة المدرسية،المعايير،المؤشرات. Communicative competence , management, search criteria , indicators