مجلة البحوث التربوية والتعليمية
Volume 13, Numéro 1, Pages 603-618
2024-03-31

المعاجم المدرسية وكتب التصويب اللغوي

الكاتب : ماجي زكريا .

الملخص

يرنو هذا البحث إلى الكشف عن أهمية ودور كتب التصويب اللغوي في الصناعة المعجمية عامة والمدرسية خاصة، وفي الوقت نفسه يحاول ضبط المعلومات اللسانية التي يجب أنّ يصرف لها المعجمي مزيدا من الاهتمام أثناء تعريفه للمدخل اللغوي، ذلك لأنّ المعجم ليس كتابَ قواعد فيُشحنَ بكلّ المعلومات اللسانية، وإنما يُضمّنُ النصُّ المعجمي بما يعصم الأداء اللغوي للمتعلم، المكتوب منه والشفهي. Abstract : This research aims to reveal the importance and role of linguistic correction books in lexicography in general and school in particular. At the same time, he tries to control the linguistic information to which the lexicographer must pay more attention while defining the linguistic input. This is because the dictionary is not a book of grammar, so it is filled with all linguistic information. Rather, the lexical text is included in a way that preventes the learner’s linguistic performance, written as well as oral.

الكلمات المفتاحية

المعجم المدرسي، التصويب اللغوي، المعلومات اللسانية. ; School Dictionary, Linguistic Correction, Linguistic Information .investement