الأسرة والمجتمع
Volume 11, Numéro 3, Pages 48-66
2024-03-31

الشفقة بالذات وعلاقتها بالمرونة النفسية لدى تلاميذ التعليم الثانوي

الكاتب : عدة بن عتو . حراشيف شهرزاد .

الملخص

هدفت الدراسة للكشف عن العلاقة بين الشفقة بالذات والمرونة النفسية لدى عينة من تلاميذ التعليم الثانوي،حيث تكونت العينة من (286) تلميذا وتلميذة من مستويات دراسية مختلفة بثانوية(قوادري بوجلطية عبد القادر) بالشطية ولاية الشلف،وبعد تطبيق مقاييس الدراسة،وبعد المعالجات الإحصائية،أسفرت النتائج على ان هناك علاقة ارتباطية بية الشفقة بالذات والمرونة النفسية بمعامل قدره(0.16)عند مستوى الدلالة(0.01)،كما لا توجد فروق في المرونة النفسية تبعا للجنس والمستوى الدراسي والتفاعل بينهما. The study aimed to reveal the relationship between self-compassion and psychological resilience in a sample of high school students, where the sample consisted of (286) male and female students of different acadimec levels, , and after application of scales , and after data anlyse, The results show: that there is a correlation between self-compassion and psychological resilience with a coefficient of (0.16) at the significance level (0.01), In addition, there are no differences in psychologica resilience according to the variables of sex, school level and interaction between them

الكلمات المفتاحية

الشفقة بالذات، اللطف بالذات، الانسانية المشتركة، اليقظة العقلية، المرونة النفسية.