مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 4, Numéro 1, Pages 28-37
2017-06-01

A Critical Review Of Stevens' Paper: Possibilities For Creative Approach To Key Stage 3 Literacy Teaching رؤية عالم التربية الإنجليزي د. ستيفنز لتطوير منظومة القرائية في المرحلة الإعدادية -دراسة نقدية-

Authors : Muhammad Gabr Al- Said Abd Allah Gameel .

Abstract

Abstract : This paper aims at critically discussing Stevens's argument about the model of literacy underpinning the National framework for teaching and his suggested model for effective teaching of literacy in his work Showing the Strategy Where to Go :Possibilities for Creative Approach to Key Stage 3 Literacy in Initial Teacher Education. Descriptive critical analysis technique is used to investigate the topic in question. A review of Literature is conducted to collect the data required. Main Conclusion came to is that effective teaching of literacy is more likely to come to fruition providing that : (1) more emphasis is placed on elements of meaningful and critical literacy ; (2) the objectives in the strategy framework pay more attention to the pupils' needs and abilities and works in favor of imaginative teaching; (3) teachers are trained and encouraged to be inventive and resourceful; (4) teachers work collaboratively and flexibly to adapt structural patterns inspired by the strategy in their particular context. Recommendations are made to continually assess the Strategy الملخص: تستهدف الدراسة الحالية تقييم الطرح النقدي لعالم التربية الإنجليزي د. ستيفنز فيما يتعلق بمنظومة القرائية التي تبنتها وزارة التربية والتعليم البريطانية مؤخرا، ومقترحاته لتطوير المنظومة. واستندت الدراسة إلى منهجية التحليل النقدي لتقييم هذا الطرح. وتمثلت أداة الدراسة في مسح الأدبيات المتعلقة بموضوع الدراسة. وأسفرت الدراسة عن العديد من النتائج أبرزها أن منظومة القرائية التي تتبناها الوزارة يمكن أن تؤتي الثمار المرجوة منها شريطة توافر ما يلي: (1) التركيز على مهارات التفكير الناقد، والتفكير الابتكاري وجعل العملية التعليمية عملية هادفة بالنسبة للتلميذ؛ (2) إيلاء المزيد من الاهتمام لحاجات التلاميذ، ومراعاة الفروق في القدرات والاستعدادات والميول؛ (3) تدريب المعلمين على فنيات التدريس التي تساعد على تنمية الخيال والتفكير الناقد لدى التلاميذ؛ (4) التعاون بين أفراد العملية التعليمية لتذليل العقبات التي تواجههم في تطبيق المنظومة، والسعي لتكييفها وفقا للبيئات التعليمية المختلفة بما يسمح بتحقيق الأهداف المرجوة.

Keywords

Literacy, Stevens's argument for creative app منظومة القرائية، مقترحات د. ستيفنز لتطوير المنظومة.