مجلة الحكمة للدراسات الاعلامية والإتصالية
Volume 12, Numéro 1, Pages 37-77
2024-03-30

فاعلية دورات التربية الإعلامية في تنمية مهارات التعامل مع المحتوى الرقمي في الأردن

الكاتب : صفوري أمجد . صري ابراهيم .

الملخص

هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية دورات التربية الإعلامية والمعلوماتية في تنمية مهارات التعامل مع المحتوى الرقمي في الأردن، عبر استخدام المنهج الوصفي على عينة عمدية قوامها (316) من معلمي وزارة التربية والتعليم، الذين تلقوا الدورات المتخصصة في مجال التربية الإعلامية والمعلوماتية، التي قدمها معهد الإعلام الأردني. وخلصت الدراسة إلى ارتفاع نسبة تنفيذ النشاطات والتدريبات المتخصصة في مجال التربية الإعلامية بما يقارب (25%) نتيجة اشتراك المعلمين في الدورات المتخصصة بذلك. وأشارت النتائج الى وجود درجة مرتفعة من الموافقة نحو دور التربية الإعلامية في تنمية مهارات المبحوثين في التعامل مع المعلومات الرقمية (4.39)، ونحو دور التربية الإعلامية في تنمية مهارات المبحوثين في التعامل مع المحتوى الرقمي (4.26)، ونحو دور التربية الإعلامية في تنمية مهارات المبحوثين في تعزيز مهارات المبحوثين في التحقق الإخباري (4.32)، ووجود درجة مرتفعة من الموافقة نحو دور التربية الإعلامية في تنمية مهارات المبحوثين في التعامل مع الصور (4.27). The study aimed to assess the effectiveness of media and information literacy courses in developing the skills of dealing with digital content in Jordan. The research utilized a descriptive approach with a purposive sample of (316) teachers from the Ministry of Education who underwent specialized courses in media and information literacy courses offered by Jordan Media Institute. The study concluded achieve an approximately (25%) increase in the implementation rate of specialized activities and training in the field of media literacy, as a result of teachers participating in relevant specialized courses, and a high level of agreement towards the role of media literacy in enhancing the participants' skills in dealing with digital information, with an overall average response of (4.939) on this aspect. Additionally, there was a high level of agreement towards the role of media literacy in developing the participants' skills in dealing with digital content, with an overall average response of (4.259). Moreover, there was a high level of agreement towards the role of media literacy in developing the participants' skills in enhancing their fact-checking abilities, with an overall average response of (4.315). The study also found a high level of agreement towards the role of media literacy in developing the participants' skills in handling images, with an overall average response of (4.275).

الكلمات المفتاحية

التربية الإعلامية ; المحتوى الرقمي ; التحقق الإخباري ; المعلومات الرقمية