مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 4, Numéro 1, Pages 5-14

The Israeli International Legal Liability Resulted From Gaza Strip Blockade In The Light Of International Law Rules. المسؤولية القانونية الدولية لاسرائيل الناجمة عن حصار قطاع غزة في ضوء قواعد القانون الدولي

Authors : Ahmad Hasan Abu Ja'far .

Abstract

Abstract : This study deals with the international legal responsibilities resulted from the Israeli blockade on Gaza Strip. Israel announced that the blockade is necessary to limit Palestinian rocket attacks that may threaten the Hebrew State. The research problem appears in the continuation of the Israeli blockade on Gaza Strip since it is contrary to the rules of International law. The researcher suggests some recommendations to reduce the suffering of Gaza inhabitants like: resuming the peace process which will lead to a Palestinian State, the SC should issue a resolution which ends the blockade, and the SC should also assign the Palestine State to the reconstruction of Gaza Strip, and allow the entry of humanitarian aids. الملخص: تناولت هذه الدراسة المسؤولية القانونية الدولية الناجمة عن الحصار الإسرائيلي على قطاع غزة. لقد أعلنت إسرائيل أن الحصار ضروري للحد من الهجمات الصاروخية الفلسطينية والتي قد تهدد الدولة العبرية، تظهر مشكلة البحث في استمرار الحصار الإسرائيلي على قطاع غزة حيث أن هذا الحصار هو مخالف لقواعد القانون الدولي. ويقترح الباحث مجموعة من التوصيات والتي يمكن تطبيقها للحد من معاناة سكان غزة مثل: استئناف عملية السلام والتي من شأنها أن تؤدي إلى قيام دولة فلسطينية، ينبغي على مجلس الأمن إصدار قرار يفضي إلى إنهاء الحصار، وينبغي كذلك على مجلس الأمن تفويض دولة فلسطين بإعادة إعمار قطاع غزة، والسماح بدخول المساعدات الإنسانية.

Keywords

IHL: International Humanitarian Law SC :Security Council General Assembly UNOCHA : The UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs المسؤولية القانونية الدولية إسرائيل،الحصار، قطاع غزة،قواعد القانون الدولي.