مجلة سيميائيات
Volume 19, Numéro 1, Pages 524-537
2024-03-30

شعرية الكتابة النقدية في الخطاب النقدي الجزائري -في إزاحة التخوم لمحمّد بكّاي-أنموذجاً.

الكاتب : هبري حليمة .

الملخص

تسعى هذه الدراسة إلى تفعيل معطيات نقد النقد من أجل رصد أهم الأبعاد الشعرية التي طغت على الخطاب النقدي للباحث والناقد الجزائري محمَّد بكَّاي في كتابه الأخير (في إزاحة التخوم)، وذلك بعد تمكنه من اجتراح أسلوب خاص به؛ يغور في جغرافية الدراسات المعاصرة للآخر، باستضافة أسماء نقدية غربية غائبة عن الساحة العربية، ومن ثمة إضافة أهم الأطاريح الفكرية والجمالية التي نادت بها، والتعريف بأبحاثها في الحقول النقدية الفلسفية وخلفياتها المعرفية المستندة عليها، عن طريق توقيع الناقد لقراءة جذمورية متعالقة مع روح الكتابة الباروكية. ABSTRACT : This study seeks to activate the criticism of criticism in order to monitor the most important poetic dimensions that overshadowed the critical discourse of the Algerian researcher and critic Mohammed Bekkaye in last book In Shifting of Borders. After he was able to find his own style, he entrs the geography of the other’s conteemporary studies by hosting Western critical names that are absent from the Arab arena, and then adding the most important intellectual and aesthetic theses that she advocated, and introducing her research in the philosophical critical fields and her cognitive backgrounds based on them, by reading the critic a rhizom with a soul baroque writing.

الكلمات المفتاحية

الكتابة الشعرية النقدية ; نقد النقد ; الآخر ; الجذم ; ر ; البار ; ك ; محمد بكاي ; Critical poetic writing ; Criticism of criticism ; The other ; Rhizom ; Baroque ; Mohammed Bekkaye.