مجلة سيميائيات
Volume 19, Numéro 1, Pages 260-274
2024-03-30

سيميائية الفضاء الروائي في رواية براري الموت لمرزاق بقطاش

الكاتب : شرفاوي نورية .

الملخص

يعد الفضاء الروائي أهم عنصر في العمل السردي لأنه يؤطر المادة الحكائية وينظم الأحداث والعلاقات ووجهات النظر من قبل الراوي، بوصفه كائنا تخييليا ومن قبل الشخصيات والقارئ الذي يمتلك سلطة التأويل، وبهذا يؤسس الفضاء الروائي كحيز تجري فيه الأحداث، وما يلاحظ عن المقاربات التي تناولت الفضاء، اختلافها في تصوراتها حوله كعالم تجري فيه الأحداث بأنواعها: الفضاء الخارجي والفضاء الداخلي، الفضاء المكاني والفضاء الزماني وهذا ما جعله يحتل حيزا كبيرا في الدراسات النقدية الحديثة للرواية. وعليه سنحاول اكتشاف هذا الفضاء العجيب في الرواية العربية، واتخذت المنهج السيميائي كآلية تحليل أساسية لمعرفة أهمية الفضاء في البناء السردي للنص الروائي، وقصد ذلك حرصنا من خلال بحثنا هذا على رصد التغيرات الحاصلة في المقاربة السيميائية للرواية في جانبها الفضائي، ومن هنا يمكننا طرح الاشكال التالية .هل استطاعت المقاربات الحداثية وخصوصا منها سيميائية السرد ان تظهر تميزها في التعامل مع النص الروائي؟ وهل أصبح الفضاء في أي خطاب سردي مطابق لخطية النص وكذلك للصورة الشكلية التي يقدم بها الخطاب للمتلقي؟ وهل يسهم هذا في تجسيد أو عرض مجموع التحولات والعلاقات المدركة والمحسوسة؟ للإجابة على هذه التساؤلات اخترنا، المنهج السيميائي كمقاربة حداثية مناسبة لفك الرموز الروائية واستنطاق شفراتها الغامضة عن طريق الفهم التأويليلها واستحضار دلالاتها المرتبطة بالخيال. The narrative space is the most important element in the narrative work because it frames the narrative material and organizes the events, relationships, and points of view by the narrator, as an imaginary being, and by the characters and the reader, who has the power of interpretation. Thus, the narrative space is established as a space in which events take place, and what is noted about the approaches that dealt with space, They differ in their perceptions of it as a world in which all kinds of events take place: outer space and inner space, spatial space and temporal space, and this is what made it occupy a large space in modern critical studies of the novel. Therefore, we will try to discover this strange space in the Arabic novel, and I took the semiotic approach as a basic analysis mechanism to know the importance of space in the narrative structure of the novel text. To do this, we were keen, through our research, to monitor the changes taking place in the semiotic approach to the novel in its spatial aspect, and from here we can put forward the following forms. Were modernist approaches, especially narrative semiotics, able to demonstrate their excellence in dealing with the fictional text? Has the space in any narrative speech become identical to the linearity of the text as well as to the formal image in which the speech is presented to the recipient? Does this contribute to embodying or displaying the totality of perceived and felt transformations and relationships? To answer these questions, we chose the semiotic approach as a modernist approach suitable for decoding narrative codes and interrogating their mysterious codes through interpretive understanding and recalling their connotations related to imagination.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الفضاء المكاني؛ الفضاء الزماني، البنية السردية، الزمن الدلالي، المحكي الروائي. keyword: spatial space; Temporal space, narrative structure, semantic time, narrative narrative.