مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 4, Numéro 1, Pages 222-240

دور الإدارة المدرسية في إيجاد بيئة مدرسية محفزه في مدينة يطا من وجهة نظر المعلمين والمعلمات The School Management Role In Developing A Stimulating School Environment In Yatta Town, According To The Male And Female Teachers’ Viewpoint

الكاتب : جمال بحيص .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على دور الإدارة المدرسية في إيجاد بيئة مدرسية محفزة في مدينة يطا من وجهة نظر المعلمين والمعلمات.ولمعرفة دلالة الفروق في دور الإدارة المدرسية لإيجاد بيئة مدرسية محفزة تبعا لمتغيرات الجنس, والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة والمرحلة التعليمية. استخدم الباحث الاستبانة كأداة للدراسة للكشف عن دور الإدارة المدرسية في إيجاد بيئة مدرسية محفزة، وأظهرت نتائج الدراسة: أن هناك دور للإدارة المدرسية في إيجاد بيئة محفزة في مدارس مدينة يطا من وجهة نظر المعلمين والمعلمات، وأفضت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعا لمتغير المؤهل العلمي لصالح المعلمين والمعلمات الذين يحملون درجة البكالوريوس، وبينت النتائج أيضاً وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعاً لمتغير الجنس وذلك لصالح المعلمات. وأسفرت كذلك عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعا لمتغير سنوات الخبرة لصالح المعلمين والمعلمات الذين لديهم خبرة تقع في الفترة (11-15) سنه. وبينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعا لمتغير المرحلة التعليمية. Abstract : This study aims at identifying the school management role in developing a stimulating school environment in Yatta town, according to the male and female teachers’ viewpoint. The study investigating the differences indication in the school management role to develop a stimulating environment depending on Gender, Educational qualification, Years of experience and Educational stage varieties. The researcher used the questionnaire as a tool for the study to show the school management role in developing a stimulating school environment. The study results showed that there is a role for the school management in developing a stimulating environment in the schools of Yatta city according to the male and female teachers’ viewpoint, and the results revealed the existence of differences with statistical indication depending on the educational qualification variable in favor of male and female teachers who hold bachelor degree, and the results revealed the existence of differences with statistical indication depending on gender variable in favor of female teachers. They also showed the existence of differences with statistical indication depending on the variable of experience years in favor of male and female teachers who have experience of (11-15) years. The results showed no differences with statistical indication depending on the variable of educational stage.

الكلمات المفتاحية

الإدارة المدرسية،البيئة المدرسية، مدينة يطا ،المعلمين ،المعلمات The school management , school environment , Yatta town, teachers.