مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 9, Numéro 4, Pages 22-38
2024-01-24

فاعلية برنامج إرشادي للحد من المخاوف المرضية من المدرسة لدى عينة من تلاميذ مرحلة الطفولة المتوسطة من (6-9) سنوات.

الكاتب : بلال بلال . عبد الحميد ابراهيم .

الملخص

المستخلص هدفت الدراسة إلى الكشف على فاعلية برنامج إرشادي تدريبي للحد من المخاوف المرضية لدى عينة من تلاميذ مرحلة الطفولة المتوسطة أعمارهم من (6 – 9) سنوات، كما هدفت إلى التعرف على الفروق في مستوى المخاوف المرضية لدى عينة الدراسة قبل وبعد تطبيق البرنامج المقترح. وتكونت عينة الدراسة من 10 تلميذ (5 ذكور و5 إناث) تم اختيارهم بصورة قصديه من مجتمع الدراسة المتمثل في 28 (19 تلميذ و9 تلميذه). استخدم الباحثان المنهج التجريبي (التصميم شبه التجريبي / القياسين القبلي والبعدي) وتم استخدام مقياس المخاوف المرضية والمقابلة التشخيصية وبرنامج علاجي سلوكي-معرفي مقترح كأدوات للدراسة. واستخدم الباحثان برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss) لتحليل بيانات الدراسة. جاءت نتائج الدراسة كالآتي: هنالك فاعلية للبرنامج الإرشادي للحد من المخاوف المرضية لدى عينة من الأطفال بمرحلة الطفولة المتوسطة أعمارهم من 6-9 سنوات. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) فأقل في مستوى المخاوف المرضية بين أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في الاختبار البعدي لصالح المجموعة التجريبية. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.005) فأقل علي الاختبار البعدي للبرنامج الإرشادي المقترح واختبار المتابعة لصالح المجموعة التجريبية. وخرجت الدراسة بالعديد من التوصيات من أهمها: ضرورة تطبيق برامج العلاج النفسي خاصة العلاج المعرفي السلوكي لمعرفة أسباب الخوف المرضى واضطرابات الطفولة بشكل عام والتصدي للأعراض والتخلص منها، وذلك لضمان نمو نفسي سليم. الكلمات المفتاحية: البرنامج الإرشادي، المخاوف المرضية، مرحلة الطفولة المتوسطة Abstract: The aim of the study was to identify the effectiveness of a training program to reduce the fears of a sample of middle school children aged 6-9 years. The aim was to identify the differences in the level of satisfactory concerns in the study sample before and after the proposed program. The study sample consisted of 10 students (5 males and 5 females) who were selected from the study population of 28 (19 students and 9 students). The researchers used the experimental approach (semi-experimental design / tribal and remote measurements). The school phobia scale, the diagnostic interview and the proposed behavioral-cognitive therapy program were used as study tools. The researchers used the statistical packages for social sciences (Spss) to analyze the study data. The results of the study were as follows: There is an effectiveness of the pilot program to reduce the fears of patients in a sample of children in middle childhood aged 6-9 years. There were statistically significant differences at the level of significance (0.05) and less in the level of disease fears between the experimental group and the control group in the post-test for the experimental group. There were statistically significant differences at the level of significance (0.005) or less on the post-test of the proposed extension program and follow-up test for the experimental group. The study included several recommendations, the most important of which are: The need for the application of psychological therapy programs, especially cognitive behavioral therapy to identify the causes of fear of the sick and childhood disorders in general and to address the symptoms and disposal, in order to ensure healthy psychological growth.

الكلمات المفتاحية

البرنامج الإرشادي، المخاوف المرضية، مرحلة الطفولة المتوسطة