مجلة المصباح في علم النفس وعلوم التربية والأرطوفونيا
Volume 4, Numéro 1, Pages 89-110
2024-03-14

The Implications Of The Professional Difficulties Of The Physical Education And Sports Teacher On The Conduct Of Educational Classes A Field Study On Some Averages In The State Of Souk Ahras انعكاسات الصعوبات المهنية لأستاذ التربية البدنية والرياضية على سير الحصص التربوية دراسة ميدانية على بعض متوسطات ولاية سوق اهراس

Authors : Houcin Medjralou Ahlem . Lakhdar Zaoui Ali .

Abstract

تهدف الدراسة الحالية الى تسليط الضوء حول الصعوبات المهنية المختلفة التي يتعرض لها أستاذ التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم المتوسط، وانعكاساتها على سير الحصص التدريسية وتحقيق الأهداف التربوية المسطرة من قبل الدولة. وكان من الضروري البحث في المشاكل التي يعاني منها المربي والتي تحول دون أدائه لمهامه التربوية بالشكل المطلوب منها قلة او انعدام المنشآت الرياضية، وعدم توفر الوسائل البيداغوجية، عدم القدرة على مواكبة التطورات التكنولوجية المتسارعة، وصعوبة تطبيق منهاج الجيل الثاني...الخ. وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي، والتي أجريت على عينة قدرت بـ 28 استاذ واستاذة يمارسون مهنة تدريس التربية البدنية والرياضية ببعض متوسطات ولاية سوق اهراس، وقد تم استخدام الاستبيان لجمع البيانات والتحقق من صحة الفرضيات، وقد اسفرت النتائج عما يلي: -الصعوبات المادية التي يواجهها الاستاذ لها تأثير على السير الحسن لحصة التربية البدنية والرياضية. - تؤثر الفروق الفردية وكثرة عدد تلاميذ القسم على السير الحسن لحصة التربية البدنية والرياضية. - لمنهاج المقاربة بالكفاءات تأثير على السير الحسن لحصة التربية البدنية والرياضية. ومنه نستنتج ان أستاذ التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم المتوسط يعاني من مجموعة من الصعوبات المرتبطة بغياب المرافق الرياضية والوسائل البيداغوجية، ومنها ماهو مرتبط بكثرة واكتظاظ الأقسام بالتلاميذ في ظل نقص العتاد الرياضي ... Abstract: The current study aims to shed light on the professional difficulties faced by the physical education and sports teacher in the intermediate education stage, and their repercussions on the conduct of teaching sessions and the achievement of the established educational goals. It was necessary to research the problems that the educator suffers from and that prevent him from performing his duties, including the lack or absence of sports facilities, the lack of pedagogical means, the inability to keep pace with rapid technological developments, the difficulty of implementing the second generation curriculum... etc. In this study, we relied on the descriptive approach, which was conducted on a sample of 28 male and female professors practicing the profession of teaching physical education and sports at some average levels in the state of Souk Ahras. A questionnaire was used to collect data, and the results resulted in the following: -The financial difficulties faced by the professor have an impact on the good conduct of the physical education and sports class. -Individual differences and the large number of students in the department affect the good conduct of the physical education and sports class. -The competency approach curriculum has an impact on the good conduct of the physical education and sports class.

Keywords

الصعوبات المهنية ; أستاذ التربية البدنية والرياضية ; مرحلة التعليم المتوسط. ; professional difficulties ; professor of physical education and sports ; middle school stage