المقاصد في اللغة والأدب
Volume 3, Numéro 1, Pages 100-113
2024-01-24

تجربة "المسردية" عند عز الدين جلاوجي (قراءة في المفهوم والمرجعية)

الكاتب : شريّط سنوسي .

الملخص

تروم هذه المقالة العلمية الانفتاح على تجربة الأديب عز الدين جلاوجي المسرحية على وجه الخصوص، الذي استطاع من خلالها أن يقدّم نوعاً مسرحياً جديداً على مستوى النص المسرحي. بفعل التجريب الذي مارسه على هذا الأخير، حيث قام بمزج المسرحية مع الرواية (أي المسرح مع السرد والوصف)، ليخلص في نهاية التجربة إلى خلق نوع (شكل) مسرحي جديد أطلق عليه اسم "المسردية". وهي مصطلح مركب من جنسين أدبيين، هما: (المسرحية والرواية). هذه التجربة المسرحية الفريدة على مستوى الساحة الأدبية والمسرحية الجزائرية، تتقارب مع تجارب مسرحية عربية سابقة، برزت خلال الستينيات والسبعينيات وحتى الثمانينيات، دعت إلى تأصيل المسرح العربي، عبر فعل التجريب، سواء على مستوى الشكل أو على مستوى المضمون. من هذا المنظور، فإن هذه الدراسة ستحاول التطرق إلى هذه التجربة المسرحية الجديدة، بالتفصيل في معطياتها ومرجعياتها ودوافعها. مع التركيز على إبراز طبيعتها وغاياتها. وفي الوقت ذاته التوقف عند الجانب النظري الذي أطّر هذه التجربة (أي التنظيرات التي كتبها عز الدين جلاوجي)، لفهم واستيعاب مضمونها وعناصرها. This scientific article aims to open up to the theatrical experience of the writer Izz al-Din Jalawji in particular, through which he was able to present a new theatrical type at the level of the theatrical text. Due to the experimentation he practiced on the latter, where he mixed the play with the novel (that is, theater with narration and description), he concluded at the end of the experiment with the creation of a new theatrical type (form) that he called “narrative.” It is a term composed of two literary genres: (the play and the novel). This unique theatrical experience in the Algerian literary and theatrical arena converges with previous Arab theatrical experiences that emerged during the sixties, seventies, and even the eighties, calling for the consolidation of Arab theater, through the act of experimentation, whether at the level of form or at the level of content. From this perspective, this study will attempt to address this new theatrical experience, in detail regarding its data, references, and motives. With a focus on highlighting its nature and goals. At the same time, we should focus on the theoretical aspect that framed this experiment (i.e. the theories written by Izz al-Din Jalawji), to understand and comprehend its content and elements.

الكلمات المفتاحية

المسرح-السرد-الرواية-التجريب-الوصف. ; Theater - narration - novel - experimentation - description.