سلسلة الأنوار
Volume 14, Numéro 1, Pages 20-30
2024-02-20

التكامل المعرفي بين علم الرياضيات وعلوم المادة

الكاتب : عمور لخضر .

الملخص

الملخص : إذا كان كل علم يتميز عن الأخر بموضوعه ومنهجه، فهل يكون الأمر كذلك بالنسبة مثلا إلى علم الرياضيات مقارنة بالعلوم التجريبية؟ وبالتالي إلى محاولة إقامة تكامل معرفي بينهما، رغم وجود الفاصل المميز بين العلمين يستبعد أن يكون بينهما تقارب واتفاق. إن العلوم الرياضيات والعلوم الطبيعية تعتمد كل منهما على حد سواء على المبادئ التركيبية السابقة للتجربة، خصوصا طريقة التفكير ألا وهو الاستدلال المنطقي لحركة فكرية ممنهجة، تعتمد على مبادئ العقل (مبدأ الهوية مبدأ عدم التناقض، مبدأ الثالث المرفوع، مبدأ السببية، مبدأ الحتمية، مبدأ الغائية). ناهيك عن أن الغاية المنشودة من هذه المقاربة، هي إيضاح مدى تقدم البحث العلمي، وكذا رفع اللبس عنه بدعوى أن التفكير العلمي ليس تفكير العلماء بالضرورة. Summary: If each science is distinguished from the other by its subject matter and methodology, is this the case, for example, with respect to mathematics compared to experimental sciences? And thus, to an attempt to establish knowledge integration between them, despite the existence of a distinct separation between the two sciences excludes that there is a convergence and agreement between them. The mathematical sciences and the natural sciences both depend on the synthetic principles prior to experience, especially the method of thinking, which is the logical inference of a systematic intellectual movement, based on the principles of the mind (the principle of identity, the principle of non-contradiction, the principle of the raised third, the principle of causality, the principle of inevitability, teleological principle). Not to mention that the desired goal of this approach is to clarify the extent of scientific research progress, as well as to lift the confusion about it on the grounds that scientific thinking is not necessarily the thinking of scientists.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: - رياضيات - علوم المادة - التفكير العلمي – الموضوع - المنهج. Keywords: - Mathematics - Material Science - Scientific Thinking - Subject - Method.