دراسات إقتصادية
Volume 23, Numéro 2, Pages 536-554
2024-01-30

تدريس مقياس المقاولاتية في الجامعات الجزائرية كآلية حديثة لتحفيز الطلبة على إنشاء مشاريع اقتصادية خاصة

الكاتب : كرام وفاء . حداد ايمان .

الملخص

لتفادي فشل المشاريع التي يؤسسها خريجو الجامعات كان لا بد من إعداد برامج تعليمية لأصحاب هذه المشاريع في مختلف المجالات التي تؤثر بشكل عام على إنشاء المؤسسات وتطويرها، وباعتبار أن المقاولاتية عنصر فعال وضروري فلا بد من السعي لجعلها مادة دراسية سواء على المستوى الأكاديمي أو حتى التطبيقي، وهو أمر ممكن أن يساعد على خلق روح المبادرة لدى الأفراد ودفعهم إلى تكوين مؤسساتهم الخاصة. ولذلك اعتبرنا هذه الورقة البحثية التي تهدف إلى دراسة تعليم المقاولاتية أحد أهم الاستراتيجيات التي يمكن الاعتماد عليها في تنمية روح المقاولاتية لدى الطلبة الجامعيين، حيث ركزت على تقديم إطار مفاهيمي يشمل كلا من روح المقاولاتية وتعليم المقاولاتية بمختلف اتجاهاتها واستغلالها كأداة لتنشيط الفكر المقاولاتية في البيئة الجامعية، ثم تسليط الضوء على الواقع الذي يحدد الفكر المقاولاتي في الجزائر ليتم التوصل إلى أن إدراج مقياس المقاولاتية في الجامعات الجزائرية لم يساهم بشكل كبير في تعزيز روح المقاولاتية لدى الطلبة. To avoid the failure of projects established by university graduates, it was necessary to prepare educational programs for the owners of these projects in various fields that generally affect the establishment and development of institutions. Considering that entrepreneurship is an effective and necessary element, it is necessary to strive to make it a study subject, whether at the academic or even applied level. This can help create entrepreneurship among individuals and push them to form their own institutions. Therefore, we considered this research paper, which aims to study entrepreneurship education, as one of the most important strategies that can be relied upon in developing the entrepreneurship spirit among university students, as it focused on presenting a conceptual framework that includes both the entrepreneurship spirit and teaching entrepreneurship in its various directions and exploiting it as a tool to stimulate entrepreneurship thought in the university environment. Then, shedding light on the reality that defines entrepreneurship thought in Algeria, it is concluded that the inclusion of the entrepreneurship scale in Algerian universities did not contribute significantly to enhancing the entrepreneurship spirit among students.

الكلمات المفتاحية

تعليم المقاولاتية ; الجامعات الجزائرية ; روح المقاولاتية ; الطلبة الجامعيين