مجلة المنهل الاقتصادي
Volume 6, Numéro 2, Pages 41-56
2024-01-25

اثر أبعاد المنظمة المتعلمة على الرضا الوظيفي بمؤسسة حسناوي (btph) سيدي بلعباس The Impact Of The Dimensions Of The Learning Organization On Job Satisfaction At Hasnawi Foundation (btph) In Sidi Bel Abbes

الكاتب : بن احمد آسية . حدادي كلثوم .

الملخص

تهدف هذه الدراسة الى قياس اثر أبعاد المنظمة المتعلمة على الرضا الوظيفي بمؤسسة حسناوي (BTPH) بسيدي بلعباس، حيث تم قياس أبعاد المنطمة المتعلمة من خلال مقياس (PETER SENGE) وهي: (التفكير التنظيمي، التميز الشخصي، النماذج الذهنية، الرؤية المشتركة، التعلم الجماعي)، أما الرضا الوظيفي فتم قياسه من خلال (الرضا عن نمط الاشراف، الرضا عن الترقية، الرضا عن فرق العمل، الرضا عن ظروف العمل، الرضا عن ظروف العمل)، وتم جمع البيانات من خلال استبيان تم توزيعه على عينة قدر حجمها (50) موظفاً، وتم استرجاع (40) استبيان، وتم استخدام برنامج (smartpls 3) لتحليل البيانات، وتوصلت الدراسة الى: وجود أثر للنماذج الذهنية على الرضا الوظيفي، بينما لم تؤثر بقية الابعاد على الرضا الوظيفي. Abstract: This study aims to measure the impact of the dimensions of the learning organization on job satisfaction at the Hasnawi Foundation (BTPH) in Sidi Bel Abbes, where the dimensions of the learning organization were measured through the Peter SENGE scale, which are: (system thinking, personal mastery, mental models, shared vision, team learning). As for job satisfaction, it was measured through (satisfaction with the supervision pattern, satisfaction with promotion, satisfaction with work teams, satisfaction with working conditions, satisfaction with working conditions), and data was collected through a questionnaire distributed to a sample size of (50). Employees, and (40) questionnaires were retrieved, and (smartpls 3) program was used to analyze the data, and the study concluded: There is an effect of mental models on job satisfaction, while the rest of the dimensions did not affect job satisfaction.

الكلمات المفتاحية

أبعاد المنظمة المتعلمة ; نموذج سينجي ; التعلم التنظيمي ; الرضا الوظيفي ; مؤسسة حسناوي ; learning organization ; singe’s model ; organieational learning ; , job satisfaction ; Hasnawi Foundation (BTPH)