آفاق سينمائية
Volume 10, Numéro 2, Pages 208-218
2024-01-25

Representing Displacement And The Displaced In Avatar: The Way Of Water (2022)

Authors : Belazouz Asma .

Abstract

Abstract: This article explores the representation of displacement and the displaced in contemporary cinema. After outlining Nelson Goodman’s theory of worldmaking, the paper illustrates how imaginary worlds are constructed to metaphorically represent the idea by means of referential exemplification using symbols and symbol systems. It argues that systems and components of a film world are dynamically constructed to depict pressing issues in the actual one. It relies on the five-step process of worldmaking, composition and decomposition, weighting, ordering, deletion and supplementation, and deformation, to examine Avatar: The Way of Water (2022). The article confirms that the film functions as a reflexive symbol itself. It is creatively and aesthetically made to embed the narrative of displacement and the displaced with actual contextual and social structures. ملخص: يناقش هذا المقال تمثيل الهجرة والمُهجَّرين في السينما المعاصرة وهذا من خلال تطبيق نظرية صناعة العالم لنيلسون جودمان كما يوضح أيضا كيفية بناء العوالم الخيالية لتمثيل الأفكار مجازيًا عن طريق التمثيل المرجعي وذلك باستعمال الرموز وأنظمة الرموز. يقدم المقال هذه الدراسة السينمائية وهذا بطرح إشكالية أن أنظمة ومكونات عالم الفيلم مبنية للإشارة إلى القضايا الملحة في العالم الفعلي. كما يعتمد الموضوع على دراسة خطوات صنع العالم الخمسة: التكوين والتحلل، الوزن، الترتيب، الحذف والتتميم، والتشويه، لتحليل أفاتار: درب المياه. يستنتج المقال أن الفيلم نفسه هو رمز انعكاسي في حد ذاته صُنع لتضمين الهجرة والمُهجَّرين في السينيما المعاصرة مع الاعتماد على الهياكل السياقية والاجتماعية الواقعية

Keywords

Avatar: The Way of Water ; Displaced ; Displacement ; Film World ; Worldmaking