مجلة النص
Volume 10, Numéro 2, Pages 160-171
2024-01-26

تقنية البيوميكانيك في العرض المسرحي الجزائري Biomechanical Technique In The Algerian Theatrical

الكاتب : سعيدي ميمونة .

الملخص

يكمن هدف هذه الورقة البحثية في توضيح مدى تأثر المخرج الجزائري بالرؤى الإخراجية الغربية ومنها تقنيات البيوميكانيك للمخرج "فيسفولد مايرهولد"، واستقطابها من أجل توظيفها في العرض المسرحي لتسهل عليه الكثير من الوظائف من بينها، تعويض النص الملفوظ بحركة تشكيلية جسدية شعرية لها دلالة وإيحاءات في عمقها. وتخطيط الفضاء عبر إيماءات وإشارات تؤدي المعنى الحقيقي للفعل والنص المجسد. وهذا ما توصلنا إليه عندما قام المخرج الجزائري متأثرا بالمنهج الغربي، وتحويل بعض عناصر العرض المسرحي إلى صورة تعبيرية أيقونية وبحركات جسدية إبداعية تخيلية ومبتكرة بعيدا عن النص المنطوق والملفوظ. Abstract: The goal of this research paper is to clarify the extent to which the Algerian director is influenced by Western directorial visions, including biomechanical techniques by director Wesvold Meyerhold He attracted her in order to employ her in theatrical performances, to make many jobs easier for him, including Replacing the spoken text with a physical, poetic movement that has deep meaning and implications, And space planning through gestures and signals that convey the true meaning of the action and the embodied text. This is what we reached when the Algerian director was influenced by the Western approach, And transforming some elements of the theatrical show into an iconic expressive image and with creative, imaginative and innovative physical movements away from the spoken and verbal text.

الكلمات المفتاحية

البيوميكانيك، مايرهولد، المسرح الجزائري، التشكيل الحركي، الاشتغال الجسدي. : Biomechanics, Meyerhold, Algerian theatre, movement formation, physical work.