مجلة النص
Volume 10, Numéro 2, Pages 126-149
2024-01-26

السرد وكسر وحدة الفعل -مسرحية الأجواد عبد القادر علولة أنموذجا-

الكاتب : صالح بوالشعور محمد أمين .

الملخص

I want to show, through this research paper, the extent to which the dramatic act was influenced by the narration style in the Algerian theater, and the extent to which the Algerian playwrights preserved the unity of the verb in the play al-adjouad of Abdelkader Alloula, based on its construction on the narrative. Was it a means to achieve the goal of preserving the act and arranging it according to its elements Which serve the idea and theme? Or was it just a method adopted by the authors to revolutionize the Aristotelian method and break this unity? And did the narration play a role in finding a new formula that helps the action to grow and develop towards a logical, inevitable, and justified end? Did the theatrical narration gain the character of a novelist, or did it adhere to the rules of Aristotelian drama? أريد أن أبين من خلال هذه الورقة البحثية، مدى تأثر الفعل الدرامي بأسلوب السرد في المسرح الجزائري، ومدى محافظة الكتاب الجزائريين المسرحيين على وحدة الفعل في مسرحية الأجواد لعبد القادر علولة تعتمد في بنائها على السرد، هل كان وسيلة لبلوغ غاية المحافظة على الفعل وترتيبه وفق عناصره التي تخدم الفكرة والموضوع؟ أم أنه كان مجرد أسلوب اتخذه المؤلفون ثورة على المنهج الأرسطي وكسر هذه الوحدة؟ وهل أدى السرد دورا في إيجاد صيغة جديدة تساعد الفعل على النمو والتطور نحو نهاية منطقية وحتمية مبررة؟ وهل أكسب السرد المسرحية صفة الروائية أم أنه التزم بقواعد الدراما الأرسطية؟ ويهدف هذا البحث إلى تبيان وظائف السرد وخصوصيته في مسرحية الأجواد لعبد القادر علولة. حيث تبين أثر السرد في كسر وحدة الفعل وتغريب المواضيع وأحداثها وشخصياتها باستخدام الراوي بوصفه شخصية خارج الحدث الدرامي.

الكلمات المفتاحية

السردي، الدرامي، الفعل، الموضوع، الأثر