مجلة الحقوق والعلوم السياسية
Volume 11, Numéro 1, Pages 01-14
2024-01-23

مشروع قانون الاشهار المجمد في الجزائر بين مآلات التجميد وضرورات خوصصة القطاع

الكاتب : بن عجايمية بوعبد الله .

الملخص

ملخص: لا يزال سوق الاشهار في الجزائر يخضع لاحتكار القطاع العمومي عن طريق واجهة المؤسسة الوطنية للاتصال والنشر والاشهار ما أثر سلبا على المشهد الإعلامي والصحفي من خلال ارتهان أغلب المؤسسات الإعلامية لشروط وإجراءات هذه المؤسسة، بناء عليه قمنا باستحداث النقاش حول مشروع قانون الاشهار الذي تم تجميده سنة 1999 بالنظر إلى المقترحات الجديدة والاصلاحية التي أقرها وفي مقدمتها خوصصة الإشهار محاولين الوصول إلى الهدف الرئيسي وهو رفع التجميد عن هذا المشروع المهم وإفراد قانون خاص بهذه السوق المهمة في الجزائر، من خلال طرح الإشكالية التالية: ما هي أهم الأسباب والدوافع التي دفعت صانع القرار في الجزائر إلى تجميد مشروع القانون المتعلق بالإشهار لسنة 1999؟ ولماذا بقي كل هذه المدة قيد التجميد؟ وما هي أهم التعديلات الجوهرية التي اقترحها؟ وصلنا إلى نتائج مهمة وتوصيات أهمها ضرورة استحداث مجلس أعلى للإشهار ينظم القطاع يتشكل من أبناء المهنة عبر الانتخاب لا بالتعيين مع التشديد على وضع منظومة تشريعية وقانونية جديدة تواكب أسواق الاشهار عالميا. الكلمات المفتاحية: حرية الرأي؛ حرية التعبير؛ التشريعات الإعلامية؛ الاشهار؛ مشروع قانون 1999 المجمد. Abstract: The advertising market in Algeria is still subject to the monopoly of the public sector through the interface of the National Corporation for Communication, Publishing and Advertising, which negatively affected the media and journalistic scene through the dependence of most media institutions on the conditions and procedures of this institution. In view of the new and reform proposals that it approved, foremost among which is the privatization of advertising, trying to reach the main goal, which is to lift the freeze on this important project and to establish a special law for this important market in Algeria, by posing the following problem: What are the most important reasons and motives that prompted the decision-maker in Algeria to freeze the draft law on advertising for the year 1999? Why has it been kept for so long? What are the most important fundamental amendments that he proposed? We have reached important results and recommendations, the most important of which is the need to create a higher council for advertising that regulates the sector, which is made up of the profession’s members through election, not by appointment, with an emphasis on setting up a new legislative and legal system that keeps pace with global advertising markets. Keywords: Freedom of opinion; freedom of expression; media legislation; publicity; the frozen 1999 draft law.

الكلمات المفتاحية

حرية الرأي ; حرية التعبير ; التشريعات الإعلامية ; الاشهار ; مشروع قانون 1999 المجمد