العمدة في اللسانيات وتحليل الخطاب
Volume 8, Numéro 1, Pages 72-81
2024-01-23

استطيقا المكان في رواية (ريغة غواية الملح والبارود) لمراد غزال The Place's Aesthetics In The Novel (regha Ghiwayat Elmelh Wa Elbaroud) By Mourad Ghazel

الكاتب : حمادي زهيرة . بهون علي سعيد .

الملخص

لطالما ارتبط المكان بالنص الأدبي سواء أكان شعرا أم نثرا، فكان عنصرا جماليا مؤثرا في بنائه، ولا يكاد المبدع أن يبني حدثا أو يروي تجربة حقيقية كانت أو متخيلة إلا وضع لها إطارا مكانيا وفضاءً تسبح فيه الأحداث والأفكار، لم يعد المكان في السرديات الحديثة مجرد علامات جغرافية وأشكال هندسية تحرك خيال المتلقي، وإنّما أضحى مكونا هاما من مكونات الخطاب السردي، يُعبّر عن محمولات سيسيولوجية وطبوغرافية ساهمت في تكوين الوعي الثقافي والفكري للكاتب يحاول بثها في نصوصه بشكل جمالي. وتعد رواية ريغة نصا صارخا بالمكان ذو بنية استطيقية تُجبرنا على استنطاقها، لذلك تحاول هذه الدراسة البحث في المرجعيات والخلفيات التي جعلت الكاتب يتخذ من المكان عنصرا جماليا لبناء نصه، ثم كيف نحكم عليه بالجمال أو بالقبح؟ وماهي الحمولات الثقافية وراء هذه الأمكنة التي ساهمت في تكوين الوعي لدى الكاتب والمتلقي؟ The place has always been related with the literary text, whether it was poetry or prose. It was an aesthetic element affecting its construction. The creator hardly builds an event or narrates an experience, real or imagined, without setting a spatial framework for it and a space in which events and ideas float. In modern narratives, the place is no longer just geographical signs and geometric shapes that move the imagination of the recipient, but rather it has become an important component of the narrative discourse, expressing sociological and topographical predicates that contributed to the formation of the cultural and intellectual awareness of the writer, which he tries to broadcast in his text in an aesthetic way. The novel (Regha) is a blatant text with an aesthetic structure that forces us to question it. Therefore, this study attempts to investigate the references and backgrounds that made the writer take the place as an aesthetic element to build his text, then how do we judge it by beauty or ugliness? What are the cultural loads behind these places that contributed to the formation of awareness among the writer and the recipient?

الكلمات المفتاحية

الوعي المكاني؛ استطيقا؛ ريغة Spatial awareness ; Aesthetic ; ;Regha