مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 9, Numéro 3, Pages 85-94
2023-11-20

Phonological Processing Predicts Word Reading In Arabic: A Cross-sectional Study

Authors : Guemari Mohamed . Amiar Saida . Layes Smail .

Abstract

Abstract: This cross-sectional study examined the respective role of phonological processing abilities, phonological awareness, rapid naming and short-term memory in the prediction of word reading performance. A total of 210 Arabic speaking children from grades 2, 3, 4 and 5 took part in this study. Results showed significant differences in phonological processing abilities as function of Grade as fixed factor. Phonological awareness was the strongest predictor of reading ability in the whole sample after controlling for Age. The results point to a unique connection between phonological processing and word reading ability based on their underpinning with phonological representation. العنوان: العلاقة التنبؤية بين مهارات المعالجة الفونولوجية والقراءة في اللغة العربية: دراسة مستعرضة ملخص: تناولت هذه الدراسة المستعرضة الدور الخاص بمهارات المعالجة الصوتية التي تشمل الوعي الصوتي والتسمية السريعة والذاكرة قصيرة المدى اللفظية، للتنبؤ بأداء قراءة الكلمات. شارك في هذه الدراسة 210 تلميذا من الصفوف الدراسية الثانية، الثالثة ، الرابعة والخامسة. خضع جميع أفراد العينة لاختبار قراءة الكلمات وشبه الكلمات، اختبارات الوعي الصوتي والذاكرة اللفظية قصيرة المدى والتسمية السريعة. أظهرت النتائج اختلافات جوهرية في قدرات المعالجة الصوتية راجعة لمتغير المستوى الدراسي. كما أظهر تحليل الانحدرار أن الوعي الصوتي يمثل أقوى مؤشر على الأداء في القراءة لدى العينة ككل وذلك بعد عزل أثر السنة. تشير النتائج إلى وجود علاقة فريدة بين المعالجة الصوتية والقدرة على قراءة الكلمات كون هذه الأخيرة تعتمد بشكل أساسي على التمثيلات الصوتية للغة.

Keywords

phonological processing, developmental dyslexia, Arabic language ; المعالجة الفونولوجية، عسر القراءة النمائي، اللغة العربية