مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 8, Numéro 2, Pages 565-582
2023-12-07

الحوافز و الدوافع ودورها في تنمية أداء العاملين بالمكتبات دراسة ميدانية بالمكتبة المركزية لجامعة ابن خلدون تيارت

الكاتب : دربيخ نبيل .

الملخص

الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير الحوافز والدوافع لدى الموارد البشرية العاملة في المكتبات الجامعية ومساهمتها في الرفع من مستوى الأداء لديهم ، من خلال دراسة ميدانية على عينة من العاملين بالمكتبة الجامعية المركزية لجامعة ابن خلدون تيارت الذين يشغلون مناصب ويؤدون المهام في مختلف الرتب والوظائف ، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدنا على المنهج الوصفي من خلال جمع المعلومات من مكان الدراسة وتحليلها وفق مختلف الأبعاد والمؤشرات المتعلقة بجوانب الحوافز والدوافع لدى العينة المتمثلة في 22 عامل من مختلف الرتب ، بالاعتماد على الأساليب الإحصائية الوصفية ، من خلال التكرارات التي تعبر على درجة استجابة العينة لمجموع العبارات الواردة في استمارة الاستبيان والمقسمة إلى محورين ، حول مختلف الدوافع النفسية والداخلية التي تدفع العاملين لزيادة الأداء ، وكذا الحوافز المؤثرة والمتبعة من قبل المكتبة محل الدراسة ومدى تأثيرها على زيادة الأداء لدى العاملين ، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج تؤكد وجود تأثير لكل من الدوافع والحوافز على أداء العاملين من خلال مساهمتها في الرفع من الروح المعنوية لدى العاملين في المكتبة المركزية لجامعة ابن خلدون تيارت خاصة ما تعلق بالشعور بالانتماء والتحدي وحب النجاح والإبداع ، ويحتاج العاملين بالمكتبات الجامعية إلى نظام حوافز فعال وعادل ، لتحقيق الحاجات المتعددة وزيادة الرفاهية وتحسين الأوضاع الاجتماعية والاقتصادية لديهم ، كما تعد الترقية في المناصب أحد أهم الحوافز المساعدة على زيادة الأداء في المكتبة محل الدراسة . وعلى القائمين على إدارة المكتبات الجامعية الاهتمام أكثر بالعنصر البشري كونه رأس مال فكري ومعرفي للمؤسسة وجب تطويره وتنميته والمحافظة عليه خاصة انه يؤدي الدور الأبرز في تحقيق الوظائف والأعمال بالشكل المطلوب . الكلمات المفتاحية : الحوافز ، الدوافع ، العاملين ، المكتبات الجامعية . تيارت . Abstract: This study seeks to discover the extent to which the incentives and motivations of the human resources working in university libraries and their contribution to raising their performance level, through a field study among a sample of employees at Ibn Khaldun University Central Library who hold positions and perform functions at various levels and posts, in order to achieve the study's objectives, we have relied on the descriptive method by collecting and analyzing information from the study location according to different dimensions and indicators relating to the incentive and motivation among the sample of 22 workers of different ranks, based on descriptive statistical methods,Through occurrences that reflect the degree to which the sample responds to the totality of the terms in the questionnaire form divided into two axes, on the various psychological and internal motivations that drive employees to increase performance, as well as the impactful incentives followed by the library under study and its impact on increasing employees' performance.The study produced a set of findings confirming the impact of both motivations and incentives on employees' performance by contributing to raising the morale of those working at Ibn Khaldun University Central Library, especially with regard to asense of belonging, challenge, and passion for success and creativity.University library workers need an effective and equitable incentive system to achieve multiple needs, increase well-being and improve their social and economic conditions. Promotion to positions is also one of the most important incentives to help increase performance in the library in under study. University library administrators are more interested in the human factor as intellectual and knowledge capital in the institution, which must be developed and maintained, especially as it plays the most prominent role in the achievement of jobs and businesses properly. Keywords: incentives, motivations, workers, university libraries. Tiaret

الكلمات المفتاحية

الحوافز ; الدوافع ; العاملين ; المكتبات الجامعية ; تيارت

تسيير الموارد البشرية بالمكتبة المركزية لجامعة ابن خلدون تيارت

قشيدون حليمة .  عبد الاله عبد القادر . 
ص 207-222.