المعيار
Volume 28, Numéro 1, Pages 766-778
2024-01-15

التعليم ومؤسساته في الجزائر العثمانية 1700-1830م

الكاتب : قرباش بلقاسم .

الملخص

كان التعليم ومؤسساته في الجزائر خلال العهد العثماني يتميز بالبساطة، حيث لم يكن هناك نظام تعليمي مركزي موحد وممنهج ولا مدارس حكومية أو خاصة كبيرة، فكان يقتصر على بعض الكتاتيب والمدارس التي يديرها بعض الأئمة والمعلّمين، ورغم ذلك إلاّ أن القراءة والكتابة قد انتشرت بشكل واسع في الأوساط الجزائرية، فانعدمت الأميّة بشكل يدعو للاعجاب حتى أن بعض الرحالة الأوربيين قد أشاروا إلى أن نسبة الأمية في الجزائر أقلّ بكثير من تلك الموجودة في أوربا. كما ظهرت بعض المؤسسات التعليمة الكبرى التي كانت بمثابة الجامعات، مثل: المسجد الكبير والجديد في الجزائر العاصمة واللذان كان محتوى خطبهما ودروسهما يعادل ما يلقى في مساجد الشام وتونس ومصر. Education and its institutions in Algeria during the Ottoman era were characterized by simplicity. There was no centralized and organized education system, and there were no large government or private schools. Education was limited to some small schools and run by some religious teachers and imams. However, despite this, reading and writing spread widely in Algerian society, and illiteracy was impressively low, to the extent that some European travelers noted that the illiteracy rate in Algeria was much lower than that in Europe. Some large educational institutions emerged and served as universities, such as the Great Mosque and the New Mosque in Algiers, whose sermons and lessons were equivalent to those given in mosques in Syria, Tunisia, and Egypt.

الكلمات المفتاحية

التعليم، المؤسسات التعليمية، الجزائر، العهد العثماني، المساجد والزوايا. ; Education, Institutions, Algeria, Ottoman Era, Mosque.