مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف
Volume 8, Numéro 2, Pages 399-418
2023-12-31

فاعلية برنامج تدريبي لتنمية المهارات الاجتماعية لأطفال طيف التوحد المتمدرسين بالأقسام الخاصة The Effectiveness Of A Training Program For Developing Social Skills In School-aged Children With Autism Spectrum Disorder In Specialized Classrooms

الكاتب : غجاتي فاروق . بوسبتة يمينة .

الملخص

ملخص: ضعف المهارات الاجتماعية سمة بارزة لدى الأطفال ذوي طيف التوحّد، فهي تحدّ من تطوير علاقاتهم الاجتماعية، وعليه تسعى هذه الدراسة إلى تحديد مدى فعالية برنامج تدريبي مقترح لتنمية المهارات الاجتماعية، وتقييم أهمّيته العملية والإكلينيكية، من خلال تجريبه على عيّنة دراسة تضمّنت ثمانية عشر (n=18) طفلاً تمّ اختيارهم بطريقة قصدية، وقُسّموا إلى مجموعتين؛ ضابطة، وأخرى تجريبية خضعت للمعالجة وفق شروط المنهج التجريبي، وبعد مقارنة نتائج القياس القبلي والبعدي، تمّ التوصّل إلى أنّ البرنامج التدريبي دالٌ إحصائيًا، حيث كانت قيمة p<0.001 أكبر من مستوى الدلالةα=0.05، وأنّه ذو فاعلية عملية، وهذا ما تبينه قيمة الفاعلية لماك جوجيان، كما أنّه أيضًا ذو دلالة إكلينيكية حسب قيمة مؤشّر ثبات التغيرRCI ، وأنّ هذا البرنامج قد ساهم في تنمية المهارات الاجتماعية لعيّنة الدراسة. Abstract: Social skills deficits are a prominent characteristic of children with autism spectrum disorder, limiting their ability to develop social relationships. This study aimed to determine the effectiveness of a proposed training program for developing social skills and to evaluate its practical and clinical significance. The program was tested on a purposive sample of n=18 children who were divided into two groups: a control and an experimental group that underwent treatment according to the experimental design conditions. After comparing the pre-and post-measurement, the study found that the training program was statistically significant with a p<0.001 which exceeded the significance level of α=0.05. The program demonstrated practical effectiveness, as evidenced by McGuigan's Gain Ratio a, as well as clinically significant based on the RCI value. The program also contributed on the development of social skills in the study sample.

الكلمات المفتاحية

اضطراب طيف التوحد ; المهارات الاجتماعية ; الدلالة العملية ; الدلالة الإكلينيكية ; Autism spectrum disorder ; Social skills ; Practical significance ; Clinical significance