مجلة دفاتر اقتصادية
Volume 14, Numéro 2, Pages 617-632
2023-12-30

السلوك الاخلاقي للعاملين في المؤسسة ودوره في حماية الزبائن دراسة حالة " مؤسسة جازي للاتصالات فرع الجلفة بالجزائر"

الكاتب : ضيف عبد الغني . طوال هيبة . بن سعد عايشة .

الملخص

تهدف الورقة البحثية الى ابراز الدور الذي يلعبه السلوك الاخلاقي للمؤسسات في حماية العملاء، و معرفة مدى ادراكهم للسلوك الاخلاقي في نشاطاتهم وفي تلبية رغبات زبائنهم؛ ولتحقيق الهدف ركزنا في دراستنا على فروع مؤسسة جازي للاتصالات في ولاية الجلفة، استخدمنا المنهج الوصفي المناسب لطبيعة الدراسة وموضوعها، ولجمع المعلومات الميدانية الاستبيان حيث وزعنا 30 استمارة في بداية سنة 2023، وتوصلنا الى مجموعة من النتائج منها: توجد علاقة واضحة بين السلوك الاخلاقي للمؤسسة و حماية العميل، وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات منها: ضرورة تحديد السياسات الأخلاقية وتوزيعها عبر المؤسسة؛ تدريب جميع الأفراد على تعزيز قدرتهم لمواجهة المشاكل الأخلاقية الصعبة. The research paper aims to highlight the role played by the ethical behavior of institutions in protecting the Client, and to know the extent of their awareness of the ethical behavior in their activities and in meeting the desires of their customers; To achieve the goal, we focused in our study on the branches of the Djezzy Communications Corporation in the Wilaya of Djelfa, we used the descriptive approach appropriate to the nature of the study and its subject, and to collect field information the questionnaire where we distributed 30 forms at the beginning of the year 2023, and we reached a set of results, including There, is a clear relationship between the ethical behavior of the institution and Customer protection, the study made a set of recommendations, including the need to define ethical policies and distribute them across the organization; Training all individuals to enhance their ability to face difficult ethical problems.

الكلمات المفتاحية

السلوك الأخلاقي ; حماية العميل ; مؤسسة جازي للاتصالات