دراسات معاصرة
Volume 7, Numéro 2, Pages 56-63
2023-12-02

الجهود اللغوية للأستاذ عمّار ساسي وأثرها في خدمة الدرس القرآني The Linguistic Efforts Of Professor Ammar Sassi And Their Effect On The Quranic Lesson.

الكاتب : نويوة مريم .

الملخص

إنّ الأساس الأوّلي الذي احتضن الدراسة اللغويّة عند العرب هو القرآن الكريم، حيث إنّ الاجتهادات اللغوية عند أسلافنا من العلماء والباحثين جاءت خدمة له وحفاظً عليه من الزيف والتحريف في المبنى والمعنى، هذا ما شكّل لنا ثنائية تلازمية بين الدرس اللغوي والدرس القرآني على مرّ العصور. ولقد حاولنا من خلال هذا الموضوع التعريف بالإسهامات اللغوية للباحث الجزائري الحديث خدمة للقرآن الكريم وبيان إعجازه، واخترنا نموذجا لدراستنا الباحث الأستاذ الدكتور عمّار ساسي من جامعة البليدة 2، قسم اللغة العربية وآدابها، محاولين الكشف عن أهم إنجازاته في هذا المضمار وبيان المنهج المتبع في أعماله، وأثر ذلك في خدمة الدرس اللغوي القرآني. ولقد توصّلنا من خلال بحثنا أنّ الأستاذ عمّار ساسي يركّز على ثنائية الدرس اللغوي والدرس القرآني وأنّها أهمّ عامل لكشف أسرار القرآن الكريم. كما أنّه استطاع من خلال فكره اللغوي الربط بين الأصالة والمعاصرة، فكان منهجه المتّبع في دراسته يستند إلى المنهج الوصفي والمنهج التاريخي. The primary basis that embraced the linguistic study of the Arabs is the Holy Qur’an, as the linguistic jurisprudence of our ancestors of scholars and researchers came to serve and preserve it from falsehood and distortion in the building and meaning, this is what constituted us a dualism between the linguistic lesson and the Quranic lesson throughout the ages. Through this topic, we tried to introduce the linguistic contributions to the modern Algerian researcher in the service of the Holy Qur’an and his miracle, and we chose a model for our study, the researcher, Professor Dr. Ammar Sassi, from Blida University 2, Department of Arabic Language and Literature, trying to reveal his most important achievements in this regard and explain the curriculum used in his work, The effect of this on the service of the Quranic Linguistic Linguistics. We have reached through our research that Professor Ammar Sassi focuses on the dual linguistic lesson and the Quranic lesson and that it is the most important factor in revealing the secrets of the Holy Qur’an. Also, through his linguistic idea, he was able to link originality and contemporary, so his method of study was based on the descriptive approach and the historical approach.

الكلمات المفتاحية

الدرس اللغ ; ي ; الدرس القرآني ; البلاغة ; Linguistic lesson ; Quranic lesson ; rhetoric