مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 7, Numéro 3, Pages 72-91
2023-09-30

التعليم عن بعد في ظل جائحة كوفيد 19

الكاتب : بن سولة نورالدين . بوخلوة مريم .

الملخص

أساهمت تكنولوجيا الإعلام والإتصال في إحداث تغييرات جذرية في مختلف الأنشطة البشرية بما فيها التعليم بمختلف أطواره ، حيث أن التطور التكنولوجي لهذه الوسائل سمح بإستحداث بيئة تعليمية جديدة مدعمة للبيئة التقليدية ، وقد ظهرت أهمية التعليم عن بُعد والحاجة إليه خلال الأحداث التي عرفها العالم بداية من سنة2020 والمتمثلة في تفشي فيروس كورونا (كوفيد 19) حيث أدى هذا الحدث إلى إنغلاق الدول على نفسها وحتى على المستوى المحلي أدت إجراءات التباعد والحجر الصحي إلى إنغلاق الأفراد وغلق المؤسسات بما فيها مؤسسات التعليم العالي ، لذلك نسعى من خلال هذه الدراسة العلمية إلى فهم وتفسير تجربة الجامعة الجزائرية في التعليم عن بُعد وقياس التحصيل العلمي وتكيف الطلبة الجامعيين معها وفق مختلف المتغيرات الشخصية الخاصة بهم . The information and communication technology has contributed to radical changes in various human activities, including education in various phases. The technological development of these means has allowed the creation of a new educational environment supportive of the traditional environment. The importance of distance education (E-learning) and its need have emerged during the events that the world has known in the beginning of 2020, the outbreak of the coronavirus. (Covid-19) As the event led to the lockdown of states and even at the local level, distancing and quarantine measures led to the closure of individuals and the closure of institutions including higher education institutions Through this scientific study, we seek to understand and interpret the University of Algeria's experience in distance education, measuring educational achievement and adapting university students to different personal variables.

الكلمات المفتاحية

التعليم عن بعد ; جائحة كورونا ; التعليم التقليدي ; السمات الشخصية ; السمات الإجتماعية ; distance education ; The coronavirus pandemic ; Traditional education ; personal features ; Social features