مجلة دراسات جبائية
Volume 4, Numéro 1, Pages 57-80

أثر التحفيز الجبائي على الاستثمار والتشغيل على مستوى الوكالة الوطنية لتطوير الاستثمار ( دراسة مقارنة بين ولايتي البويرة وبومرداس)

الكاتب : محمد بودالي . هشام بن حميدة .

الملخص

إن توفير الشغل من الاهتمامات الكبرى لأية دولة، ومن أجل توفيره سطرت الجزائر برامج متعددة ومتنوعة للتخفيف من حدته، ومن بين الحلول الاقتصادية المطروحة ضمن السياسة الاقتصادية، التحفيز الجبائي الموجه والهادف لتشجيع التشغيل وخلق الاستثمارات والمحافظة على نشاطها. نهدف من خلال هذه الورقة البحثية إلى إبراز مكانة التحفيز الجبائي ضمن برامج الإصلاح الجبائي في الجزائر وأثره على الاستثمار والتشغيل، وسوف نعمد في هذه الدراسة الى إجراء مقارنة بين المؤسسات التابعة للوكالة الوطنية لتطوير الاستثمار والتي تنشط في ولايتي البويرة وبومرداس، حيث استفادة هذه المؤسسات من جملة من الإعفاءات والتخفيضات الضريبية، ما شجع كثيراً منها على التوسع في استثماراتها وإنشاء مشاريع جديدة بالإضافة الى توفير مناصب عدد أكبر من مناصب الشغل. The supply of labor is the major concern of any State, and to combat unemployment, Algeria has planned several programs including tax incentives, among the solutions in economic policy, aimed to encourage the creation of investment and the conservation of the activity. The public authorities adopt incentive measures in favor of small business, artisans and eligible persons to CNAC, ANSEJ, ANGEM and ANDI devices, Policy initiative in favor of investment is continued towards SMEs and that, through the renewal of exemption periods in favor of these enterprises. In this research we will clarify the measures and process adopted by public authorities within the framework of tax reform to stimulate SMEs, in order to achieve economic development and reduce the unemployment, through a comparison between the eligible enterprises to ANDI device in two wilayas, Bouira and Boumerdes.

الكلمات المفتاحية

التحفيز الجبائي ; الإعفاء الجبائي ; الاستثمار ; التشغيل ; الوكالة الوطنية لتطوير الاستثمار ; : Fiscal stimulation; Fiscal exemption;Investment, employment; National Agency for Investment Development.