مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 8, Numéro 4, Pages 247-263
2023-12-17

الرقمنة في التعليم العالي وتحديات التعليم عن بعد في الجزائر

الكاتب : فنور نجاة . شيهب Adel .

الملخص

هدف المقال إلى الكشف عن أوجه الرقمنة في التعليم العالي، وتحديات التعليم عن بعد في الجزائر، وأهم آليات الرقمنة في التعليم العالي، والوقوف على تأثير نقص البنية التحتية التكنولوجية وضعف الاتصالات الجزائر على تجربة الطلاب في التعليم عن بعد، وتقديم الخيارات الممكنة للتغلب على هذه التحديات. اعتمد المقال المنهج الوصفي التحليلي القائم على استعراض الأدبيات النظرية. وقد توصل المقال إلى مجموعة نتائج أهمها: مثلت المنصات الرقمية للتعليم عن بعد في الجزائر جزءا أساسيا من استراتيجية تحسين التعليم في الجزائر وقد أسهمت في تجربة تعليم مميزة وملائمة للطلاب وحسنت من الأداء الأكاديمي للطلبة. وقد ظهر من خلال البحث أن أبرز المنصات الرقمية التي اعتمدت في التعليم عن بعد هي موودل Moodle، ومنصة زووم Zoom، ومنصة قوقل ميث Google Meet. كما أظهرت النتائج أن من أبرز التحديات التي واجهتها الجامعة الجزائرية في تجربة التعليم عن بعد هي عدم وضوح أسلوب وأهداف هذا النوع من التعليم للمسؤولين، وعدم قدرة الكثيرين على التغيير والتأقلم، وضعف الاعتمادات المالية التي تخصصها الدولة لهذا القطاع، فضلا عن أن بعض الطلاب لديهم قدرات ضعيفة في مجالات استخدام الكومبيوتر والانترنت. ولمواجهة هذه التحديات يجب توجيه الجهود نحو تطوير استراتيجيات تعليمية عن بعد تناسب الظروف الجزائرية وتضمن الوصول العادل لجميع الطلبة. Abstract : The article aimed to reveal the patterns of digitization in higher education and the challenges of distance education in Algeria, the most important mechanisms of digitization in higher education, and to determine the impact of the lack of technological infrastructure and weak communications in Algeria on students’ experience in distance education, and to present possible options to overcome these challenges. The article adopted the descriptive analytical approach based on reviewing relevant literature The article reached a set of results; Digital platforms for distance learning in Algeria represented an essential part of the strategy to improve education in Algeria. They contributed to a distinctive and appropriate learning experience for students and improved the academic performance of students. The results showed that the most prominent digital platforms used in distance education are Moodle, Zoom, and Google Meet. As the results showed. One of the most prominent challenges that the Algerian university faced in the distance education experience is the lack of clarity of the method and objectives of this type of education to officials, the inability of many to change and adapt, and the weakness of the financial allocations that the state allocates to this sector. In addition, some students have weak computer and Internet skills. To confront these challenges, efforts must be directed toward developing distance education strategies that suit Algerian conditions and ensure equitable access for all students.

الكلمات المفتاحية

الرقمنة ; التعليم العالي ; التعليم عن بعد; الجامعة الجزائرية