اللّغة العربية
Volume 25, Numéro 4, Pages 169-196
2023-12-19

تعليم النحو العربي عند ابن رشد

الكاتب : رزاق فاطمة .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى الكشف عن الحس التربوي التعليمي لابن رشد ، والذي بدا من خلال إرسائه دعائم نظرية تعليمية جسّدت الغاية التي كانت تجول بفكره وهي تسهيل النحو العربي وتيسير تعليمه وفقا لما أسماه "النظرية الصناعية أي "النظرية العلمية " التي تقوم على البراهين كما هو شأن جميع الألسنة ، وتتمثل أسس هذه المقاربة الرشدية في صياغة الموضوعات النحوية في قوانين كلية ضرورية تمكّن المتعلم من الأداء اللغوي السليم والابتعاد عن الجزئيات غير الضرورية والتفريعات الشاذة التي تشوّش فكره وأداءه ، الأمر الذي يسهل على المتعلم اكتساب المفاهيم النحوية بيسر . Abstract: This research aims to reveal the educational sense of Ibn Rushd, which, through laying the foundations of an educational theory, embodied the goal that was wandering in his thought, which is to facilitate Arabic grammar and facilitate its education according to what he called “industrial theory” that is, “scientific theory” that is based on proofs as is the case All tongues, and the foundations of this approach are represented in formulating grammatical topics in necessary universal laws that enable the learner to perform the correct linguistic performance and to stay away from unnecessary particles and abnormal branches that confuse his thought and performance, which makes it easier for the learner to acquire grammatical concepts easily.

الكلمات المفتاحية

ابن رشد، النظرية الصناعية ، القوانين الضرورية، المفاهيم النحوية. ; Ibn Rushd, scientific theory, necessary laws, grammatical concepts.