اللّغة العربية
Volume 25, Numéro 4, Pages 113-128
2023-12-19
الكاتب : طاهر جبار زهرة .
ملخّص: تنوعت مداخل النص اللغوي في بُعديه التراثي والحداثي، ومن ذلك المدخل الصوتي؛ ولعل من القضايا الرائدة في هذا الحقل ما يعرف بالفونولوجيا؛ التي تعنى بالاشتغال على الجانب الوظيفي للنظام الصوتي اللغوي، في سياق تفسير الخصوصيات الصوتية، وتعمل على توجيهها في بناء المعنى، وتشكيله. وقد عالج النص اللغوي التراثي عند العرب الصوت اللغوي بمنهج يتحرى الدقة والضبط؛ ومن ذلك مراعاة الخليل التمازج الصوتي في اللغة، وهي مسائل عالجها النص اللساني الغربي مع دي سوسير، من مدخل أن اللغة فكرة منظمة مقرونة بالصوت؛ مثل صنيع الخليل الذي يعدّ من صميم البحث الفونولوجي، ويبقى الإشكال المطروح: كيف تحدد منطق الاشتغال الصوتي بين نص لغوي ضارب بجذوره في التراث العربي، ونص لساني متوغل في الحداثة الغربية؟. Abstract: The entrances to the linguistic text varied in its traditional and modern dimensions, including the phonetic entrance; Perhaps one of the leading issues in this field is what is known as phonology. Which is concerned with working on the functional aspect of the phonemic-linguistic system, in the context of interpreting phonetic peculiarities, and works to direct them in building and shaping meaning. The traditional linguistic text of the Arabs dealt with the linguistic sound in a method that investigates accuracy and precision. Among this is Al-Khalil’s observance of phonetic mixing in language, which are issues that the Western linguistic text dealt with with de Saussure, from the entrance that language is an organized idea associated with sound; Such as Sanea Al-Khalil, which is considered at the core of phonological research, and the raised problem remains: How do you determine the logic of phonetic engagement between a linguistic text rooted in the Arab heritage, and a linguistic text that penetrates into Western modernity?
كلمات مفتاحيّة: الدرس الصوتي؛ الدرس اللساني الغربي؛ النص اللغوي التراثي؛ الفونيم؛ النظريات الفونولوجية الغربية؛. Keywords: audio lesson; Western linguistic lesson; the traditional linguistic text; phoneme; Western phonological theories.
طاهر جبار زهرة
.
ص 85-104.
العبد الله مراد حميد
.
ص 51-90.