مجلة التأويل و تحليل الخطاب
Volume 4, Numéro 2, Pages 79-97
2023-12-18

دلائلية التشكيل الشعري في قصيدة (البدو والحضر) للأمير عبد القادر

الكاتب : عالم موسى .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى استجلاء بعض مُضمرات الخطاب الشعري التي قد تعيد النظر في طريقة تلقينا لشعر الأمير عبد القادر فلا نكتفي بالوقوف عند الجماليّ الجليّ، بل نتخذه سبيلا للإمساك بالمكوّن الثقافي الموجّه للمتخيل الشعري وملامسة حدود التجربة الفنية الموسومة بموروث تكويني ثقافيّ خصب. منهجيا، سنحاول الانطلاق من بعض معطيات البنية الأسلوبية للقصيدة التي اخترناها أنموذجا تطبيقيا للدراسة (البدو والحضر)، ثمّ تأويلها وفق تصوّر نقد ثقافي، يتجاوز الجَماليّ الظاهر ويركّز على الأنظمة العقلية وغير العقلية الموجّهة للخطاب، مع ربطها بمعطيات الصراع التاريخي المحتدم بين الأنا والآخر، والتي تقتضي من الشاعر/المثقّف تَمَــــثُّل ذاته وإثباتها قبل الدخول في المواجهة المحتومة مع الآخر المختلف، فإذا كان للمركزية الثقافية وسائلُها لفرض هيمنَتها، فإنّ للشاعر المقاوم أدوات خاصة لفرض ذاته وفضح أقنعة الآخر. الكلمات المفتاحية: النقد الثقافي، الخطاب الشعري، المركزية الغربية، الأنا والآخر، المضمر الثقافي. Abstract:This study aims to explore some of the implications of poetic discourse that might reconsider how we receive the poetry of Amir Abdelkader, so that we do not stop at the obvious aesthetic, but rather consider it as a means of grasping the cultural component that guides the poetic imagination and touches the boundaries of artistic experience marked by a fertile formative cultural heritage. Methodologically, we will attempt to start from certain data on the stylistic structure of the poem we have chosen as the model applied for the study (Bedouin and urban), and then to interpret it according to the perception of cultural criticism, which goes beyond the apparent aesthetic and focuses on the mental and non-rational systems that drive the discourse, while linking it to the data of the historical conflict raging between the ego and the other, which requires the poet/intellectual to represent himself and prove himself before entering into the inevitable confrontation with the other. If cultural centralism has the means to impose its hegemony, then the poet in resistance has special tools at his disposal to impose himself and expose the masks of the other. Key words: cultural criticism, poetic discourse, Western centralism, ego and other, cultural implicit.

الكلمات المفتاحية

النقد الثقافي ; الخطاب الشعري ; المركزية الغربية ; الأنا ; الآخر ; المضمر الثقافي