مجلة التربية البدنية والرياضية
Volume 2, Numéro 1, Pages 113-121
2023-06-01
الكاتب : لدليمي ناهدة عبد زيد .
في هذه المقالة تم التطرق إلى موضوع مهم وحيوي في مجال التعلم الحركي، ألا وهو موضوع دافعية الإتقان التي هي سعي المتعلم للقيام بالأعمال الصعبة وبراعته في تناول الأفكار والأشياء المادية مع انجاز ذلك بسرعة وبطريقة مستقلة قدر الإمكان وقدرته على التغلب على ما يواجهه من عقبات، وعلى هذا الأساس تم التطرق في هذه المقالة إلى بعض التعريفات لدافعية الإتقان، وأشكالها، فضلاً عن أبعادها المتعددة، وتم التطرق أيضاً إلى مكونات دافعية الإتقان، وسماتها وطرق قياسها، وبذلك تكون هذه المقالة مساهمة بسيطة لتوضيح ماهي دافعية الإتقان للباحثين والعاملين في هذا المجال. In this article, an important and vital topic in the field of kinaesthetic learning has been addressed, which is the subject of mastery motivation, which is the learner's endeavour to do difficult tasks and his skill in dealing with ideas and material things while accomplishing this quickly and in an independent manner as much as possible and his bility to overcome the obstacles he faces. This basis has been addressed in this article with some definitions of the motivation of mastery, and its forms, in addition to its multiple dimensions, and also touched on the components of the motivation of mastery, and its features and methods of measurement, and thus this article is a simple contribution to clarify what is the motivation of mastery for researchers and workers in this field.
الدافعية ; دافعية الاتقان Motivation; Mastery motivation
Messerehi Mahbouba
.
pages 152-160.
Douadi Fatima
.
pages 313-324.
Malika Chabani
.
pages 166-207.
بركات مبروك
.
ص 236-281.
بوجلال وليد
.
ص 645-659.