مجلة السلام للعلوم الإنسانية و الاجتماعية
Volume 7, Numéro 1, Pages 69-102
2023-07-31

"الإدارة الالكترونية وعلاقتها بجودة الخدمات المقدمة في جامعة الخليل إنموذجاً"

الكاتب : الجعبري شيماء . عبد القادر د.حسين .

الملخص

هدفت الدراسة الى معرفة دور الإدارة الالكترونية في تحسين جودة الخدمات المقدمة في الجامعات الفلسطينية، واستخدمت الباحثه المنهج الوصفي تحليلي طبقي في دراستها بالاعتماد على الاستبانة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة في جامعة الخليل، وتم توزيع (60) بالطريقة العشوائية أستعيد منها (51) استبانة. وتوصلت الدراسة الى عدة نتائج كان اهمها: أن الجامعة تهتم بتوفير التقنيات الحديثة اللازمة لتطوير نظام الإدارة الالكترونية وأن الأنشطة الكترونية تدار بشكل كامل لدى جامعة الخليل، ويتم معالجة نقاط الضعف في التكنولوجيا بشكل سريع ومستمر وبدرجة متوسطة من آراء المبحوثين. وأن الإدارة الالكترونية تساعد على التغلب على الحواجز المكانية والزمانية وتساعد على تقديم الخدمة بشكل سريع. وان موظفو الجامعة يمنحون الانتباه الفردي لكل طالب والجامعة توفر الخصوصية والسرية في المعلومات التي تخص الطالب وبدرجة متوسطة من آراء المبحوثين. وهناك قلة في توافر الأجهزة اللازمة والبنية التحتية لتحقيق الانشطة، وضعف في الامان للأنظمة الالكترونية المستخدمة في الجامعة. الكلمات المفتاحية: الإدارة الالكترونية، جودة الخدمات، الجامعات الفلسطينية. Abstract The study aimed to know the role of electronic administration in improving the quality of services in Palestinian universities, and the researcher used the descriptive approach in her study, relying on the questionnaire to collect data from the study community at Hebron University, and (60) were distributed randomly, of which (51) questionnaires were retrieved. The study reached several results, the most important of which were: that the university is interested in providing the modern technologies necessary for the development of the electronic administration system, and that electronic activities are fully managed by Hebron University, and weaknesses in technology are addressed quickly and continuously, with a medium degree, according to the opinions of the respondents. And that the electronic administration helps to overcome spatial and temporal barriers and helps to provide the service quickly. The university staff gives individual attention to each student, and the university provides privacy and confidentiality in the information that pertains to the student, with a moderate degree of opinion from the respondents.There is a lack of availability of the necessary equipment and infrastructure to carry out the activities, and a weakness in the security of the electronic systems used in the university. Keywords: electronic management, service quality, Palestinian universities.

الكلمات المفتاحية

الإدارة الالكترونية ; جودة الخدمات ; جامعة الخليل